جریمه ۲۰ میلیون پوندی برای بزرگترین شرکت هواپیمایی انگلیس

دفتر کمیسیونر اطلاعات انگلیس (ICO) روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بریتیش ایرویز باید مشکلات امنیتی تارنمای خود را شناسایی و در صدد رفع آن بر می‌آمد تا از انتشار اطلاعات صدهاهزار مسافر جلوگیری می‌کرد.  

در این بیانیه آمده است که سهل‌انگاری صورت گرفته در این زمینه غیر قابل قبول است و باعث اضطراب صدها هزار مسافر شرکت انگلیسی شد.

در جریان حملات سایری شهریور سال ۱۳۹۷، هکرها موفق شدند تا اطلاعات بانکی ۳۸۰ هزار مسافر این شرکت انگلیسی را سرقت کنند.

بر اساس اعلام این شرکت هواپیمایی، مسافرانی که در بازه زمانی ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) تا ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) از طریق سایت رسمی این شرکت به آدرس ba.com و یا نرم‌افزار گوشی همراه (BA app) اقدام به خرید بلیت کرده‌ بودند، هدف حمله هکرها قرار گرفتند. در جریان این حمله سایبری، اطلاعات فردی و مالی متعلق به مشتریان سرقت شد.

جریمه دفتر کمیسیونر اطلاعات انگلیس علیه بریتیش ایرویز مطابق با قانون «حفاظت از داده‌های عمومی» اعمال شده است که شرکت‌های انگلیسی را به رعایت تدابیر امنیتی برای حفاظت از اطلاعات مشتریان ملزم می‌کند. متخلفان بر اساس این قانون تا حداکثر ۴ درصد از درآمد سالانه خود را جریمه می‌شوند.

با این حال جریمه اعمال شده به دلیل مشکلات اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی بر اثر بحران شیوع «ویروس کرونا»، به مراتب کمتر از ۱۸۳.۴ میلیون پوندی است که سال گذشته پیشنهاد شد.

گفتنی است بریتیش ایرویز به دلیل کاهش سفرهای هوایی و ریزش تعداد مسافران بر اثر شیوع ویروس کرونا ۴.۲ میلیارد یورو در شش ماهه نخست امسال (۲۰۲۰)، خسارت دیده و بالغ بر ۱۰ هزار کارمند خود را از ابتدای سال‌جاری میلادی اخراج کرده است.

بحران شیوع کرونا برای شرکت‌های هوایی جهان به ویژه در اروپا، از سال ۱۹۵۵ به این سو سابقه نداشته و به گفته کارشناسان انتظار نمی‌رود این صنعت تا سال ۲۰۲۳ احیا شود.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در انگلیس برنامه‌های پروازی خود را کاهش و نیروهایشان را اخراج کرده‌اند.

نتایج تحقیقات انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی که اوایل فروردین منتشر شد، نشان می‌دهد که شرکت‌های هواپیمایی انگلیس امسال حدود ۱۸ میلیارد پوند زیان خواهند دید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.