سعد حریری فرشته نجات لبنان می شود؟

در روزهای اخیر احتمال نخست وزیری دوباره سعد حریری که پیش از آن دو بار نخست وزیر لبنان بوده قوت گرفته و این در حالی است که برخی حامیان داخلی و خارجی حریری با انتخاب دوباره او به عنوان نخست وزیر این کشور مخالفت و در مقابل برخی از جریان های داخلی نیز با انتخاب دوباره او موافقت کرده است.

منابع لبنانی روز گذشته (دوشنبه) گزارش دادند که سعد حریری به دیدار میشل عون رییس جمهور لبنان رفته و برای برون رفت این کشور مهم غرب آسیا از مشکلات با وی به رایزنی پرداخته و دو طرف بر ضرورت تشکیل دولت جدید لبنان درسریع ترین زمان ممکن تاکید کرده اند.

رئیس جمهور لبنان با تاکید بر پایبندی به طرح فرانسه درباره لبنان اعلام کرده که شرایط و اوضاع لبنان جای درنگ و مکث بیشتر را ایجاب نمی‌کند، موضوعی که حریری نیز بر آن صحه گذاشته است.

البته به رغم حمایت حزب الله و جنبش امل از نخست وزیری دوباره حریری، ولی وی دو روز پیش (یک شنبه) در سخنانی غیرمسئولانه حرف های تهدید آمیز علیه حزب الله بر زبان آورد.

البته کارشناسان و تحلیل گران مسایل منطقه معتقدند که سخنان تهدید آمیز سعد حریری درباره حزب الله فقط به خاطر کسب رضایت سعودی ها و آمریکا بوده و مصرف داخلی ندارد؛ چراکه سعودی ها حمایت های خود را در شرایط فعلی از حریری کم رنگ کرده اند.

در همین جا باید خاطر نشان کرد که مشکل اساسی و فعلی لبنان دخالت های آمریکا در امور لبنان و پیروی عربستان و برخی کشورهای اروپایی و منطقه، از سیاست واشنگتن می باشد، به این معنا که اگر توطئه های آمریکا در این کشور که در مسیر تامین منافع رژیم صهیونیستی می باشد، کاهش یابد، مشکلات لبنان نیز به طور خودکار کاهش می یابد، که البته با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز نمی توان تشخیص داد که آیا واشنگتن پس از انتخابات دست از توطئه علیه لبنان خواهد برداشت یا خیر؟.

 شواهد نشان می دهد که پاریس با انتخاب دوباره حریری برای احراز پست نخست وزیری لبنان موافقت کرده و عربستان نیز پس از صحبت های وی علیه حزب الله تا حدودی چراغ سبز نشان داده است.

در ماه های اخیر چند بار نام سعد حریری برای تصدی نخست وزیری لبنان مطرح شده بود، ولی وی هربار از آن طفره رفت و حتی یکبار به وضوح اعلام کرد که نه این سمت را می پذیرد و نه کسی را برای عهده گرفتن آن معرفی می کند.

لبنان در چند سال گذشته و به ویژه یکسال اخیر با مشکلات فراوانی روبه رو بوده که فساد دستگاه اجرایی این کشور و خروج برنامه ریزی شده مقدار زیادی از ذخیره ارزی و به دنبال آن استعفای سعد حریری در پنجم آبان ماه سال گذشته و در ادامه شیوع ویروس کرونا و در آخر هم انفجار مهیب بندر بیروت در تاریخ ۱۴ مرداد ماه از عمده مشکلات این کشور بوده است، انفجاری که در یک انبار حاوی دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم صورت گرفت و ۱۹۰نفر کشته و بیش از شش هزار نفر زخمی برجای گذاشت و علاوه بر آن بسیاری از ساختمان های اطراف این بندر به طور کامل ویران شد که استاندار بیروت میزان خسارت های وارده در اثر این انفجار را بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

یکی دیگر از مشکلات فعلی لبنان استعفای "حسن دیاب" نخست وزیر ملی گرای لبنان می باشد که با فشارهای جریان ۱۴ مارس و چند کشور غربی – عربی پس از انفجار مهیب بندر بیروت رقم خورد و از آن پس تاکنون وی و کابینه اش به عنوان دولت پیشبرد امور فعالیت می کنند.

از دیگر مشکلات جدی و عمده لبنانی ها ،  دخالت کشورهایی همچون فرانسه، عربستان، آمریکا در امور داخلی و حمایت این کشورها از برخی جریان های داخلی لبنانی است، جریان هایی که بیشتر به منافع کشورهای یاد شده فکر می کنند تا به منافع لبنانی ها.

همچنین اقدامات جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی علیه لبنان از مشکلات بارز لبنان و لبنانی ها به شمار می رود.

در دو ماه اخیر این برای دومین بار است که نام سعد حریری حریری برای به دست گرفتن دوباره سکان کابینه لبنان، به گوش می رسد.

در بار اول که نام سعد حریری برای احراز پست نخست وزیری لبنان مطرح شد، "نبیه بری" رئیس پارلمان این کشور حمایت خود را (به نمایندگی از جریان مقاومت) از وی اعلام کرد، اما جریان آزاد ملی لبنان به رهبری جبران باسیل داماد میشل عون و از احزاب جریان ۸ مارس با انتخاب دوباره حریری مخالفت کرد.

در عین حال دو حزب سوسیالیست ترقی خواه به رهبری "ولید جنبلاط " و حزب نیروهای لبنانی به سرکردگی سمیر جعجع یا همان فالانژهای لبنان که هر دو از احزاب وابسته به جریان ۱۴ مارس هستند نیز اعلام کردند که با نخست وزیری دوباره حریری مخالف می باشند.

حریری در روزهای اخیر طی سخنانی اعلام کرده که «لبنان برای خارج شدن از بحران راهی جز ایجاد یک برنامه با صندوق بین‌المللی پول ندارد» و «اگر بخواهیم مشکل را حل کنیم باید به اساس بازگردیم که همان چگونگی وارد کردن دلار به کشور است. این مسئله بدون کسب برنامه از صندوق بین‌المللی پول صورت نمی‌گیرد».

وی همچنین گفته است که اگر بسیاری از سیاستمداران لبنانی بر سر معامله با صندوق بین‌الملی پول توافق داشته باشند، ‌آماده بازگشت به منصب نخست‌وزیری است.

نیاز امروز لبنان برای روی کار آمدن نخست وزیر توانا و مقتدر بر کسی پوشیده نیست؛ هرچند حریری در دو دوره گذشته ثابت کرده که فردی وابسته و گوش به فرمان آمریکا، فرانسه و عربستان است و به همین دلیل گزینه مطلوب برای نخست وزیری لبنان در زمان کنونی نیست ولی کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که با قرار گرفتن حریری در راس اجرایی لبنان، بهانه ها و فشارهای آمریکا، فرانسه و عربستان یا بهتر بگوییم دشمنان مردم لبنان علیه این کشور کاهش خواهد یافت و لبنان می تواند برای اصلاح مشکلات خود گام هایی هرچند اندک بردارد.

نکته آخر اینکه سعد حریری در صورت انتحاب به عنوان نخست وزیر لبنان باید به ظرفیت های داخلی، تجهیز و قوی نمودن ارتش، تقویت بنیه اقتصادی و مبارزه با فساد بپردازد و در مقابل به دخالت های خارجی به منافع ملی لبنان توجه کند وگرنه همانند گذشته نه تنها فرشته نجات لبنان نخواهد بود، بلکه مشکلی روی مشکلات لبنانی ها افزوده خواهد شد.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.