ایهود یعاری، پژوهشگر و نویسنده اسرائیلی گفت: سودان این روزها شاهد مذاکرات داغی درباره اعلام عادی‌سازی روابط با اسرائیل است. فرصت خوبی است تا این مسیر در چند مرحله طی شود. کسی که رهبری تلاش برای رفتن به سمت اسرائیل را برعهده دارد محمد حمدان حمیدتی، معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان و مسئول توافق‌های تاریخی صلحی است که با گروه‌های شورشی امضا کرد؛ کسی که نهادهای مختلف و آوارگان دارفور او را مسئول کشتارها، پاکسازی نژادی و اجازه دادن به تجاوز و ربودن متهم می‌کنند.

یعاری که نویسنده امور فلسطین و عربی و پژوهشگر مرکز پژوهش‌های خاور نزدیک است، گفت: حمیدتی بارها و در مقابل اعتراضات مردم گفت، از هیچ کسی نمی‌ترسم. حمایت ما از مسئله فلسطین نباید باعث شود تحت محاصره بمانیم. ما به برقراری روابطی با اسرائیل نیاز داریم نه لزوما عادی‌سازی. ما به سمت اسرائیل می‌رویم و اهداف زیادی داریم. در کشاورزی و سایر زمینه‌ها. جهان به سمت آن‌ها می‌رود. ما اکنون یک فرصت در اختیار داریم.

یعاری گفت: احزاب کوچک سودانی با حمیدتی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل توافق دارند درحالی که احزاب کونیست، بعث و حزب الامه به رهبری صادق المهدی مخالف عادی‌سازی هستند.

وی تأکید کرد، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان برقراری روابط با اسرائیل را تایید می‌کند اما می‌خواهد این مسیر گام به گام پیش برود. او و حمیدتی تقریبا موضع مشترکی دارند. هر دو می‌خواهند نام سودان از لیست تروریسم حذف شود.

وی افزود که آمریکایی‌ها فشار شدیدی را بر سودان برای امضای توافق صلح در کاخ سفید ظرف سه هفته آورده‌اند.

یعاری گفت: با توجه به اینکه احتمال صلح اسرائیل با سودان مسئله خطیری است باید این مسیر را گام به گام پیش رفت و از همکاری در زمینه کشاورزی و صنعت و هماهنگی در زمینه هواپیمایی و کشتیرانی در دریای سیاه شروع کرد.

از سوی دیگر عبدالله النفیسی، شخصیت آکادمیک کویتی در توییتی نوشت که آمریکا ۴۷ شرط را برای عادی‌سازی روابط میان سودان و رژیم صهیونیستی مطرح کرده است که در ازای آن نام سودان از لیست تروریسم حذف می‌شود.

وی گفت، هیئت سودان که با آمریکایی‌ها درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مذاکره می‌کند، از ۴۷ شرط آمریکا برای تحقق عادی‌سازی غافلگیر شد. از جمله این شروط اسکان میلیون‌ها آواره فلسطینی در سودان، سیطره آمریکایی‌ها بر آب‌های منطقه‌ای سودان، ایجاد پایگاه‌های نظامی، بازنگری در قوانین سودان، دور کردن چین از هرگونه فعالیت در داخل سودان و دادن اولویت به سرمایه‌گذاری‌های آمریکا است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.