پیشنهاد کره‌ جنوبی برای اعلام پایان جنگ کره

به گزارش اسپوتنیک، «مون جائه-این» رئیس جمهوری کره جنوبی امروز (پنجشنبه) برای همکاری با آمریکا در زمینه اعلام پایان رسمی جنگ ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ کره ابراز امیدواری کرد.

رئیس جمهور کره جنوبی به خبرگزاری یونهاپ گفت: امیدوارم کشورمان و آمریکا در زمینه اعلام خاتمه جنگ و جلب مشارکت فعال از سوی جامعه بین‌المللی در این زمینه همکاری داشته باشند.

او همچنین گفت: اعلام پایان جنگ قطعا راه را برای صلح در شبه جزیره کره هموار می‌کند، زیرا برقراری صلح دائم تنها راه صادقانه برای پاسخ به جانفشانی‌ها و فداکاری‌های سربازان جنگ کره است.

ماه سپتامبر رئیس جمهور کره جنوبی در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت زمان آن است که رسما به جنگ کره خاتمه دهیم و از سازمان ملل کمک خواست.

این جنگ نتیجه تقسیم کره پس از جنگ جهانی دوم بود. این کشور از سال ۱۹۰۵ تا پایان جنگ جهانی دوم در تصرف ژاپن بود. با شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم نیرو‌های آمریکایی وارد بخش جنوبی شبه‌جزیره کره و نیرو‌های شوروی وارد بخش شمالی آن شدند و خط معروف به مدار ۳۸ درجه به عنوان مرز دو طرف تعیین شد. تلاش‌ها برای برگزاری یک انتخابات آزاد در سراسر شبه‌جزیره کره بی‌نتیجه ماند و این موضوع تنش‌ها بین دو طرف را افزایش داد.

جنگ کره جنگی میان جمهوری کره (کره جنوبی) با پشتیبانی نیرو‌های سازمان ملل متحد به رهبری ایالات متحده و جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی) با پشتیبانی چین و کمک نظامی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود که در ۲۵ ژوئن ۱۹۵۰ با ورود نیرو‌های تحت فرمان حکومت کمونیستی کیم ایل سونگ به بخش جنوبی آغاز شد و در ۲۷ ژوئیه ۱۹۵۳ با پیمان آتش‌بس به حالت ترک مخاصمه به پایان رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.