تلاش اتحادیه اروپا برای افزایش روابط تجاری با ایران

 جوسپ بورل این مطلب را روز چهارشنبه در پارلمان اروپا مطرح و تصریح کرد: توافق ایران محدود به مسائل هسته‌ای نیست. یک طرف آن تعهدات هسته ای و طرف دیگر آن مزایای اقتصادی برای ایران است.

وی بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را با توجه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا دشوار توصیف اما خاطر نشان کرد که سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به تلاش‌ها برای اجرای تعهداتش ذیل این توافق ادامه می‌دهد.  

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر بر اهمیت حفظ برجام تاکید و مدعی شد که بدون این توافق ایران می‌توانست به یک کشور اتمی تبدیل شود.

وی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم اشاره کرد و مدعی شد که معلوم نیست برجام بتواند [در صورت پیروز شدن ترامپ و ادامه فشارها] مقاومت کند.  

بورل در همین خصوص به موضع‌گیری برخی کشورهای اروپایی در خصوص توافق جدید و گسترده‌تر با ایران اشاره کرد و گفت: باید به یاد داشته باشیم که دست یابی به برجام چقدر دشوار بود و اینک این پرسش مطرح است که چند سال تلاش طاقت فرسا نیاز است تا توافق با ایران را مطابق با شرایط جدید ترمیم کنیم.

وی در بخشی از اظهاراتش به تحریم‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ایران تا سال ۲۰۲۳ نیز اشاره، اما خاطر نشان کرد که طرف‌های اروپایی برجام با تلاش‌های آمریکا برای به‌کارگیری مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران اشتراک نظر ندارند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ کشورش را از برجام خارج کرد و به مشارکت واشنگتن در این توافق پایان داد. او سپس همه تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند؛ اقدامی که خلاف قوانین بین‌المللی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تایید برجام بود.

وزیر امور خارجه آمریکا اصرار دارد که واشنگتن مکانیسم ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را با نامه‌ای که ماه گذشته به این شورا داده، فعال کرده است. اما کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه و همچنین ریاست این شورا تاکید دارند که این مکانیسم فعال نشده، چرا که ایالات متحده دیگر مشارکت‌کننده برجام به شمار نمی‌رود.

وزیر امور خارجه انگلیس هم دیروز با ایراد سخنانی در نشست پارلمانی کمیته روابط خارجی مجلس عوام بر ضرورت حفظ برجام تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأکید کرد.

«دومینیک راب» تصریح کرد که لندن تمایلی به نابودی توافق هسته‌ای ایران ندارد و تلاش می‌کند تا به همراه سایر طرف‌های اروپایی عضو برجام، وضع کنونی را حفظ کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.