بورس آمریکا قرمزپوش شد

بهبود رشد اقتصادی و بازگشت تدریجی فعالیت ها در کشورهای مختلف هنوز هم نتوانسته است تا شرایط را به وضعیت قبل از بحران کرونا بازگرداند و انتظار می رود دست کم تا پایان سال آینده شاهد باقی ماندن سطح فعالیت های اقتصادی و در میزانی کمتر از آغاز بحران کرونا باشیم و این وضعیت در صورت معرفی نشدن یک واکسن موثر در مقابله با کرونا می تواند از این هم طولانی تر شود.  

رئیس بانک مرکزی آمریکا در پیامی که می تواند حاکی از نیاز بیشتر به رویکرد حمایتی از بازارها باشد از نمایندگان کنگره آمریکا خواسته است تا با بسته های محرک جدید موافقت کنند. این درخواست پس از آن بیان می شود که به دلیل اختلاف نظر بین مقامات دو حزب اصلی آمریکا، هنوز جایگزین مناسبی برای لایحه سه تریلیون دلاری قبلی که اعتبار اجرای آن نیز منقضی شده، پیدا نشده است.  

یکی از اصلی ترین موارد مورد اختلاف دموکرات ها و جمهوری خواهان، میزان و چگونگی حمایت های نقدی از شهروندان آمریکایی است. دموکرات ها معتقدند پرداخت های نقدی از ۱۲۰۰ دلار در ماه باید به ۱۸۰۰ دلار در ماه افزایش پیدا کند که این مبلغ طبق پیشنهاد دموکرات ها به جای یک بار پرداخت ماهانه در طول چهار پرداخت هفتگی و هر هفته ۴۵۰ دلار خواهد بود. جمهوری خواهان اما موافق پرداخت یارانه نقدی مستقیم با مبلغ کمتر و البته پرداخت ماهانه (در یک نوبت) هستند. اعتبار بسته حمایتی قبلی در ماه ژوئیه به پایان رسیده بود.  

پاول با اشاره به پیشرفت های اخیر در زمینه اشتغال زایی و تقویت میل به مخارج بیشتر در بین مصرف کنندگان و کسب و کارها گفته است: اکنون زمان مناسبی برای آن که پای خود را از روی پدال گاز برداریم نیست چرا که با این کار روند احیای اقتصادی تضعیف خواهد شد و سختی هایی برای کسب و کارها و مصرف کنندگان ایجاد می شود که اجتناب پذیر هستند. باید برای شما توضیح دهم که حتی اگر بیش از حد نیاز به فراهم کردن منابع مالی ادامه دهیم در اصل پولی هدر نرفته است چرا که در آن صورت روند احیای اقتصادی و نرخ رشد سریع تر خواهد بود.  

وزیر خزانه داری آمریکا بار دیگر برای رایزنی با دموکرات ها در خصوص اجرایی شدن یک بسته حمایتی جدید به کنگره رفت. استیون منوچین با سازنده خواندن دیدار خود با نانسی پلوسی- رئیس کنگره، گفته است که به اجرایی شدن یک بسته حمایتی جدید امیدوار است: می خواهم بگویم که داریم به طور جدی تلاش می کنیم تا این کار را انجام دهیم. فضای گفت و گوها عقلانی و آرام است و انتظار داریم به نقطه ای برسیم که مورد توافق هر دو طرف باشد.

با این حال شرایط به طور کلی هم منفی نیست و نشانه هایی برای امیدوار بودن به آینده وجود دارد: هر چند از سرعت اشتغال زایی در بزرگ ترین اقتصاد جهان کاسته شده اما اخبار مربوط به بازار کار آمریکا کماکان امیدوارکننده است: نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه سپتامبر باز هم کاهشی شده و رقم ۷.۹ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که ۰.۵ درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول پنج ماه اخیر است.

تک رقمی ماندن نرخ بیکاری در آمریکا از آن جهت برای بازارهای مالی این کشور اهمیت دارد که می تواند فشار روی دولت و کنگره را برای تامین مالی مورد نیاز پرداخت بیمه های بیکاری کم کند. دولت آمریکا برای مقابله با کرونا تاکنون چیزی حدود ۳.۵ تریلیون دلار هزینه کرده و مذاکرات برای اجرایی شدن یک بسته حمایتی بزرگ دیگر به اعتبار حدود دو تریلیون دلار در جریان است. تامین این نقدینگی در ماه های اخیر بانک مرکزی آمریکا را وادار به بازنگری در سیاست های نرخ بهره ای و تورمی خود کرده است.  

با نزدیک شدن به فصل سرما نگرانی ها از آغاز موج جدید تلفات کرونایی بالا گرفته است. سازمان بهداشت جهانی با هشدار نسبت به افزایش شمار قربانیان کرونا به دو برابر گفته است تنها راه مقابله موثر با این بیماری، وحدت رویه کشورهای جهان خواهد بود. این سازمان همچنین با اشاره به شدت گرفتن مجدد شیوع کرونا در اروپا گفته است اوضاع در آمریکا و آمریکای لاتین نیز کماکان در شرایط بدی قرار دارد.  

تاکنون بیش از ۳۵ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۶۶۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۵۱ هزار و ۸۷۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۱۵ هزار و ۵۰۶ نفر، برزیل با ۱۴۶ هزار و ۹۰۸ نفر، هند با ۱۰۴ هزار و ۲۲۰ نفر، مکزیک با ۸۱ هزار و ۸۷۷ نفر و انگلیس با ۴۲ هزار و ۴۴۵ نفر بوده است.

بورس آمریکا  

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۰۱ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۷ هزار و  ۸۶۶.۹۹ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۲۷ درصد کاهش تا سطح ۳۳۶۵.۲۶ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۱۶ درصد عقبگرد در سطح ۱۱ هزار و ۲۰۰.۷۵ واحدی بسته شد.

تام لی- کارشناس امور مالی در موسسه فاندزرات گلوبال ادوایزرز گفت: به گمانم تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رفتار مضطربانه معامله گران ادامه خواهد داشت چرا که دو رقیب انتخاباتی دیدگاه های کاملا متفاوتی در حوزه تجاری و اقتصادی با یکدیگر دارند و در نتیجه بازارها به افزایش یا کاهش شانس پیروزی بایدن و ترامپ واکنش های مختلفی از خود نشان خواهند داد.  

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۱۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۹۴۹.۹۴  واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۶۱ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۹۰۶.۰۲ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۰.۴۸ درصدی در سطح ۴۸۹۵.۴۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۴۴ درصد بالا رفت و به ۶۹۳۶.۲۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۵۲ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۴۳۳.۷۳ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۹ درصد بالا رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۹۸۰.۶۵ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" کاهش ۰.۱ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۵۸۷.۳۹ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۳۴ درصد صعود و ایستادن در سطح ۵۹۶۲.۰۷  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۵۵ درصد صعود به ۴۰.۲۹  دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افزایش ۱.۷۲ درصدی به ازای ۴۲.۳۴ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افت ۰.۷۶ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۹۲.۹۸ دلار معامله شد. هر اونس نقره با ریزش ۲.۳۷ درصدی به ازای ۲۳.۶۱ دلار مبادله شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.