تجهیزات نظامی ترکیه سر از درگیری قره‌باغ درآود

به گزارش اسپوتنیک، دولت اتاوا مجوزهای فروش تجهیزات نظامی به ترکیه را به حال تعلیق درآورد. در توضیح علت اتخاذ چنین تصمیمی، اتاوا اعلام کرد گزارش‌هایی را دریافت کرده است مبنی بر اینکه از تسلیحات کانادایی در درگیری‌های جمهوری آذربایجان-ارمنستان در منطقه قره‌باغ کوهستانی استفاده می‌شود.

هفته گذشته نیز جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا از لزوم تحقیق پیرامون گزارش‌ها مبنی بر استفاده از پهپاد ترکیه‌ای «بایراکتار تی‌بی ‌۲» در درگیری‌های قره‌باغ سخن گفته بود. این نوع پهپاد مجهز به سنسورهای «ال۳ هریسِ WESCAM» کانادایی است.

در همین راستا، «فرانسوا فیلیپ شامپین» وزیر خارجه کانادا اعلام کرد مادامی که بررسی‌های بیشتر پیرامون این مسئله انجام می‌شود؛ مجوزهای صادراتی مربوطه به حال تعلیق درخواهد آمد.

این در حالی است که سال میلادی گذشته نیز کانادا با طرح اتهامات حقوق بشری، صدور مجوزهای جدید در زمینه صادرات تجهیزات تسلیحاتی به ترکیه را لغو کرده بود. این اقدام در اعتراض به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه انجام شد.

چندی پیش جمهوری آذربایجان و ارمنستان در امتداد خط مرزی منطقه مورد مناقشه قره‌باغ مواضع یکدیگر را گلوله باران کردند. به دنبال این حادثه، ارمنستان با اعلام حالت جنگی فراخوان عمومی داد و مردم را به خدمت زیر پرچم فراخواند؛ جمهوری آذربایجان نیز متقابلاً حالت جنگی اعلام کرد.

در این میان، ترکیه با حمایت از باکو خواستار خروج ارمنستان از منطقه قره باغ شده و مقامات مختلف آنکارا نیز در صحبت های خود اعلام کرده اند عملیات نظامی آذربایجان تا زمان خروج ارمنستان از قره باغ ادامه خواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.