اظهارات مهم روحانی در مراسم افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های ملی

حجت الاسلام‌ و المسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در بیست و هفتمین هفته «پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید»، در آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های ملی حوزه روستایی و عشایری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با تبریک روز روستا از تلاش‌های انجام شده در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی ودستگاه‌های اجرایی برای روستاییان و عشایر تشکر کرد و گفت: تا پایان کار دولت این خدمات را به عنوان یک وظیفه مهم اجتماعی ادامه می‌دهیم.  

روحانی همچنین از تلاش‌ها و اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای روستاییان تشکر کرد و گفت: از اینکه قرار است تا پایان این دولت ١۵ هزار کیلومتر راه روستایی افتتاح می‌شود، خوشحال هستیم.  

اهم اظهارات او به نقل از مهر و ایرنا از این قرار است: 

*{ با تشکر از اقدامات  وزارت نیرو در حوزه آب و برق}: اینکه روستاییان کشور تا پایان دولت دوازدهم تقریبا ١٠٠ درصد از برق بهره مند خواهند شد و اکنون هم بیش از  ٩٩ درصد از برق برخوردارند برای کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران افتخار آمیز است. 

* از تلاش‌هایی که برای روستاییان و عشایر عزیز ما انجام شده است تشکر می‌کنم. این خدمات را تا لحظه های پایانی دولت باید با تمام توان به حسب وظیفه‌ای که بر دوش داریم انجام دهیم.

*{ پس از ارائه گزارش اسلامی وزیر راه و شهرسازی}: از تلاش های بسیار خوبی که این وزارتخانه برای روستاها انجام داده است تشکر می کنم و خدمت مردم البرز سلام عرض می کنم. شما اعلام کردید تا پایان این دولت ۱۵ هزار کیلومتر راه روستایی به اتمام می رسد که برای ما حائز اهمیت است. به نام خداوند بزرگ و توسل به روح سالار شهیدان، بهره برداری از ۶۷۴ طرح راه سازی و ۶۴۸ طرح روستایی را آغاز بفرمایید.

*{ پس از گزارش حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش}: بسیار ممنون از آماری که ارائه شد که هر روز ۱۱ کلاس روستایی و در سراسر کشور ۲۹ کلاس به افتتاح می رسد. بسیار افتخار آمیز است، سلام عرض می کنم به مردم بسیار عزیز استان کرمان و به یاد سردار شهید و بزرگمان سردار سلیمانی که یادش همیشه زنده است و به نام خدای بزرگ و با توسل به ارواح طیبه انبیا و ائمه هدی، ۹۱۳ طرح آموزشی را افتتاح بفرمایید.

*{پس از گزارش اردکانیان وزیر نیرو}: گزارش بسیار خوبی داده شد. اینکه روستاییان کشور تا پایان دولت ۱۰۰ درصد از برق بهره مند خواهند بود جای افتخار برای کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران است. برق رسانی ۱۵۰ روستا در کشور که امروز انجام می شود، بسیار حائز اهمیت است. با سلام خدمت مردم هرمزگان و با نام خدا و توسل به روح سالار شهیدان طرح برق رسانی به ۲۵۰ روستا را آغاز فرمایید.

*{پس از استماع گزارش آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات}: ممنون از گزارشات ارایه شده از تلاش ها برای برقراری عدالت ارتباطات در روستاهای کشور و همچنین طرح هایی که امروز به افتتاح می رسد. طرح برقراری ارتباطی ۱۹۱۳ روستا با شبکه ملی ارتباطات و هوشمندسازی ۳۸ هزار مدرسه در روستاها را آغاز کنید.

*{روحانی پس از گزارش معاون وزیر نفت}:در واقع می توان به مردم شریف ایران عرض کرد در پایان دولت گازرسانی و برق رسانی به روستاها به انتها می رسد و آخرین قدم هایش برداشته می شود، البته به استثنای چند استان مانند سیستان و بلوچستان که از اول عقب بودند که در این آمار مدنظر نیستند. طرح گازرسانی به ۲۹۲ روستای استان کرمان را آغاز کنید.

*{ پس از گزارش رئیس بنیاد مسکن}: جنابعالی همواره در کنار روستاها و در کنار حوادث غیر مترقبه ای که برای مردم پیش می آمد حضور فعال و ارزشمندی داشتید. کارهای شما برای روستاها و شهرهای ما ماندگار است و از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تشکر می کنم. ۸۱۱ طرح هادی روستایی و ۶۳ هزار و ۴۲۳ هزار واحد روستایی مقاوم سازی را آغاز فرمایید.

*{ پس از گزارش بختیاری رییس کمیته امداد}: کمیته امداد همواره تلاش بسیار فراوانی برای روستاییان و همه افرادی که از اقشار مستضعف جامعه بودند انجام داد. خداوند به شما در این راهی که انجام می شود قوت دهد و دولت با همه توان در این راه تلاش خواهد کرد. ۵ هزار و ۷۵۵ هزار طرح اشتغال روستایی و ۶ هزار و ۹۴۱ طرح مقاوم سازی را آغاز فرمایید.

*{ پس از استماع گزارش رئیس سازمان بسیج سازندگی}: بخاطر همه خدماتی که در طول سال در سراسر کشور انجام می دهید سپاسگزاریم. شما در ایلام و در مکانی نزدیک تر از ما به قبر ابا عبدالله الحسین و سایر شهدای کربلا هستید، ما هم از همین جا به شهدای کربلا سلام می دهیم و ۸۳۰ طرح عمرانی و ۱۶۰ طرح اشتغالزایی روستایی را افتتاح می کنیم. (رئیس‌جمهور در ادامه دستور افتتاح ۱۱۲ طرح مدیریت روستایی برای ۳۴۰ روستای کشور و ۳۱۳ طرح بهداشتی و درمانی در ۵۶۲ روستا را داد.)

*{ پس از گزارش مدیرعامل بنیاد برکت}  ۲۰ هزار و ۱۴۳ طرح اشتغال زایی روستایی و عشایری را آغاز بفرمایید.

*{پس از گزارش نورالله زاده مدیر صندوق امید} ۲۴۳ طرح اشتغالزایی روستایی را آغاز فرمایید.

روستائیان تولیدگران بزرگ در کشور ما هستند

*{ پس از اتمام افتتاح ها} به روزهای اربعین و یاد شهیدان دشت نینوا و همه عزیزانی که فرهنگ عاشورا را دنبال می کنند درود می فرستیم. امروز افتتاح ما رنگ و بوی خاصی داشت. بیست و هفتمین روز افتتاح در سال ۹۹ بود و ان شاءالله خداوند توفیق دهد این افتتاح ها را ادامه دهیم.

* فردا روز روستا است و افتتاح های ما در زمینه روستاها و عشایر بود. بیش از ۱۳ هزار طرح امروز در سراسر کشور و بخش های مختلف دولتی، نهادهای انقلاب، بسیج سازندگی، کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام و ... افتتاح داشتیم. در ۱۳ استان این افتتاح ها انجام گرفت اما مربوط به سراسر کشور بود. همه ما می دانیم روستاییان و عشایر چقدر برای ما مهم هستند.

*{روستائیان تولیدگران بزرگ در کشور ما هستند}  هم در زمینه امنیت غذایی در شرایط امروز و شرایط جنگ اقتصادی برای ما مهم است و هم ما باید همیشه در زمینه مواد غذایی و محصولات کشاورزی روی پای خود بایستیم و این بار اصلی بر دوش روستائیان عزیز است. آنها تولیدگران در بخش کشاورزی و زراعی و دامی هستند. البته روستاها غیر از تولید محصولات کشاورزی در صنایع دستی نقش بسیار مهمی دارند و در سالهای اخیر در بخش گردشگری هم نقش بسیار ارزشمندی پیدا کردند. روستاهای ما باید هم مراکز گردشگری باشد و هم پاسدار فرهنگ ایران زمین و فرهنگ دینی و اسلامی ما باشند.

*روستائیان عزیز ما مرزبانان بسیار خوب در سراسر کشور هستند. همه دولت ها بعد از انقلاب اسلامی به روستائیان خدمت کردند و فکر می کنم کار دولت یازدهم و دوازدهم با دولت های گذشته قابل مقایسه باشد. از همه مردم، کارگزاران، مردم، کشاورزان و همه کارمندان سراسر کشور تشکر می کنم. کار عظیم و بزرگی در این مدت انجام گرفته و این تلاش و خدمت ما تا روز و ساعت آخر دولت مانند روز اول ادامه خواهد یافت و در روحیه ما هیچ تزلزلی ایجاد نخواهد کرد. نه تحریم دشمنان ما و نه جنگ اقتصادی آنها و نه بدگویی کانال های ضد انقلاب و فارسی زبان خارج از کشور و نه برخی افراد که ناآگاهانه سخنان ناروا می گویند، نه در روحیه ما تاثیر دارد و نه در کار ما. از خداوند کمک می طلبیم و دست خود را به سمت مردم عزیز خود، روستائیان و شهرنشینان دراز می کنیم که می توانند یار کشور و یار استقلال و آزادی کشور باشند.

*نه بدگویی کانال‌های ضدانقلاب خارج از کشور، نه جنگ روانی دشمنان و نه سخنان ناروای برخی تزلزلی در کار ما ایجاد می‌کند، ما دستمان را به سوی مردم خودمان دراز می‌کنیم و با کمک آنان کارها را جلو می‌بریم و خدمت‌رسانی دولت به روستاها و مردم تا آخرین ساعت حضورمان ادامه می‌یابد.

*تمام کسانی که نسبت به شیوه کار ما در زمینه خدمت‌رسانی به روستاها انتقاد یا ایرادی دارند، به آنان می‌گوییم که آمارها را بیاورید تا مقایسه و بررسی کنیم و ببینیم وضعیت ما نسبت به سطح جهانی چگونه است؟

*در زمینه گازرسانی هم کار ما قابل توجه است. پیش از انقلاب که در همین تهران هم جز چند محله مابقی گاز نداشتند چه رسد به روستاهای‌مان. اما امروز افتخار بزرگی نصیب ما شده است که ما اولا در تولید آن خودکفا شدیم و نیز بخش اعظمی از روستاها گاز دارند. در ابتدای این دولت ۱۴ هزار روستا گاز داشتند و الان دوبرابر شده و نزدیک به ۳۲ هزار روستا گاز دارند.

*امروز در مقابله با کرونا تقریباً خودکفا این کار را انجام می‌دهیم و امروز بهداشت به سراسر روستاهای ما گسترش یافته و طرح سلامت و اجرای آن تاثیرات مثبتی داشته است.

*قبل از این دولت در روستاهای ما تقریباً از لحاظ کار ارتباطاتی می‌توان گفت که خبری نبوده است اما الان همه روستاهای ما دارند به شبکه هوشمند ارتباطاتی متصل می‌شوند.

* تلاش ما این است که روند مهاجرت از روستا به شهر متوقف شود و این بسیار اهمیت دارد. اگر مراکز تولیدی ما که روستاها هستند خالی شوند، حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ گسترش یابد می‌دانیم که چقدر مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به دنبال دارد. در حالی که باید کاری کنیم که روستاهای ما آنقدر جذابیت و امکانات داشته باشند که به دنبال مهاجرت نباشند.

*مهم این است که در کار آموزش جوانان روستایی کاری کنیم که بتوانند تحصیلات خود را تا مقاطع بالا در همان محل زندگی ادامه دهند و این‌طور نباشد که مانند گذشته بیشتر روستاییان ما صرفاً در حد آموزش ابتدایی را ادامه دهند. حتی ما در نظر داریم که کاری کنیم تا در آینده شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستا باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.