هشدار گوترش درباره افزایش تنش‌ میان قدرت‌های اتمی

به گزارش  آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست مقامات عالی‌رتبه به مناسبت روز جهانی امحای کامل تسلیحات هسته‌ای گفت: پیشرفت‌ها در خلاصی جهان از شر تسلیحات اتمی متوقف شده و در خطر عقب‌گرد قرار دارد. تنش‌ها میان کشورهایی که تسلیحات اتمی دارند، خطرات اتمی را افزایش داده است.

به عنوان مثال، گوترش نسبت به افزایش تنش‌ها میان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و چین به شدت ابراز نگرانی کرد. روابط میان آمریکا و روسیه نیز در پایین‌ترین سطح قرار دارد. هند و پاکستان مجهز به تسلیحات اتمی نیز شدیدا بر سر کشمیر درگیر هستند و هند با چین هم‌مرز است. و کره‌شمالی نیز به تسلیحات اتمی خود می‌بالد.

گوترش بدون نام بردن از کشور خاصی گفت: برنامه‌ها برای به روز رسانی زرادخانه‌های تسلیحات اتمی خطر یک رقابت کیفی تسلیحات اتمی را به همراه دارد که در جریان آن نه تنها تعداد تسلیحات اتمی افزایش می‌یابد، بلکه آنها را سریع‌تر، رادارگریزتر و دقیق‌تر می‌سازند.    

دبیرکل سازمان ملل همچنین به پیمان "کاهش تسلیحات استراتژیک جدید" میان آمریکا و روسیه موسوم به "استارت جدید" اشاره کرد که تنها پیمان کنترل‌کننده حجم بزرگ‌ترین زرادخانه‌های اتمی جهان است و سال آینده منقضی می‌شود.

وی گفت: ضروری است که روسیه و آمریکا این پیمان را بدون تعلل برای حداکثر پنج سال آینده تمدید کنند. بدون چنین پیمانی، احتمال خطرناک بازگشت به رقابت استراتژیک بی‌قید و بند وجود دارد.

گوترش افزود:‌ پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی یا ان‌پی‌تی که امسال ۵۰ ساله می‌شود، همچنان سنگ بنای خلع تسلیحات اتمی و تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش تسلیحات اتمی محسوب می‌شود.

بررسی پنج ساله اجرای این پیمان به خاطر پاندمی کرونا به سال آینده موکول شد و گوترش از ۱۹۱ کشور عضو این پیمان خواست تا از این وقت اضافه برای تقویت این پیمان از جمله دستیابی به پیشرفت ملموس در راستای امحای تسلیحات اتمی استفاده کنند.

گوترش تاکید کرد: من نیز درصدد اجرایی کردن نخستین پیمان منع تسلیحات اتمی هستم که در ژوئیه سال ۲۰۱۷ میلادی توسط ۱۲۲ کشور تصویب شد. زمانی که این پیمان ۵۰ تائیدیه به دست آورد، طی ۹۰ روز به اجرا در خواهد آمد و با تایید آن از سوی مالزی در تاریخ ۳۰ سپتامبر، در حال حاضر این پیمان به ۴۶ تاییدیه دیگر نیاز دارد.

در نشست روز جمعه، ۱۰۳ عضو از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل قرار بود هر یک به مدت دو دقیقه سخنرانی کنند. اما بسیاری از آنها زمان بیشتری سخنرانی کردند و همین امر سبب شد تا تنها ۷۹ کشور فرصت سخنرانی در این نشست را داشته باشند و سازمان ملل اعلام کرد سخنرانی باقی اعضا را منتشر خواهد کرد.

از قدرت‌های اتمی بزرگ، روسیه و چین در فهرست سخنرانی‌کنندگان قرار داشتند اما سخنرانی نکردند. آمریکا، انگلیس و فرانسه در این نشست شرکت نکردند. کره‌شمالی و رژیم صهیونیستی که طبق گزارشات زرادخانه اتمی دارند اما هرگز علنا به وجود آنها اذعان نکرده‌اند نیز در این نشست حاضر نشدند. هند و پاکستان قرار بود سخنرانی کنند اما تنها هند فرصت سخنرانی را به دست آورد.

بسیاری از سخنرانان یادآور شدند که این نشست ۷۵ سال پس از آنکه آمریکا بمب‌های اتمی را بر سر شهرهای هیروشیما و ناگاساکی انداخت و باعث کشته شدن ۲۱۰ هزار تن و سرعت گرفتن پایان جنگ جهانی دوم شد، برگزار شده است.

هارش واردان شرینگلا، وزیر امور خارجه هند بر تعهد دیرینه کشورش نسبت به خلع تسلیحات اتمی از طریق روند گام به گام تاکید کرد و گفت که همه کشورهای دارای تسلیحات اتمی باید مذاکرات نتیجه‌بخش و موثری برای ایجاد اعتماد و اطمینان برگزار کنند.

آنا لیند، وزیر امور خارجه سوئد هم گفت علی‌رغم پیامدهای انسانی فاجعه‌آمیز بمباران‌های اتمی، تهدید اتمی بیش از هر زمان دیگری کاملا واضح و ملموس است و چندجانبه‌گرایی تحت فشار شدید قرار دارد.

رتنو مرسودی، وزیر امور خارجه اندونزی نیز تاکید کرد که هیچ پیشرفت قابل توجهی از سوی کشورهای اتمی در زمینه کاهش زرادخانه‌های اتمی‌شان صورت نگرفته و تلاش‌های به روز رسانی کنونی آنها منجر به کاهش شدید سطح اعتماد در بین کشورها شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.