مقامات دفاعی ژاپن روز چهارشنبه مبلغ بی‌سابقه ۵۵ میلیارد دلار برای بودجه سالانه دفاعی درخواست کردند- هشتمین سال متوالی که درخواست آن‌ها از وزارت دارایی، به بالاترین سطح رسیده است.

این بودجه مربوط به سال مالی ۲۰۲۱ است که از آوریل ۲۰۲۱ آغاز می‌شود.

تحقیق، یکی از محورهای این پیشنهاد است و مبلغ ۱۱۳.۶ میلیون دلار برای توسعه فناوری‌هایی مانند رادار و ادغام  سیستم‌های مأموریت برای پروژه جت جنگنده نسل ششم ژاپن و ۵۵۵.۸ میلیون دلار نیز برای بخش‌های دیگر از سوی مقامات درخواست شده است.

مقدار تخمینی ۲۱۸.۶ میلیون دلار نیز برای برنامه تحقیقاتی تسلیحات مافوق صوت خواسته شده است.

اخبار دفاعی گزارش کرد، درخواست بودجه همچنین شامل تأمین مالی برای امور دفاعی کمتر سنتی، مانند تحقیق و اجرای واحدهای فضایی و سایبری، و واحدهای جنگی جدید الکترومغناطیسی است.

این موضوع به دنبال تأسیس ناوگان عملیات فضایی توکیو در ماه مه مطرح می‌شود- یک واحد نیروی پدافند هوایی ژاپن که وظیفه آن نظارت و حفاظت از ماهواره‌های ژاپنی در برابر حملات دشمن یا زباله‌های فضایی است.

درخواست وزارت دفاع چند هفته بعد از آن طرح می‌شود که وزارت خارجه آمریکا، به فروش بالقوه ۲۳.۱۱ میلیارد دلاری ۱۰۵ هواپیمای جنگنده F-۳۵ و تجهیزات مرتبط به ژاپن چراغ سبز نشان داد. با کهنه شدن ناوگان هوایی، ژاپن خواستار ۶۳ فروند هواپیمای F-۳۵A و ۴۲ فروند هواپیمای F-۳۵B است.

دست‌کم ۳۰۸.۵ میلیون دلار و ۲۴۹.۸ میلیون دلار از این بودجه، به ترتیب برای چهار فروند هواپیمای اضافی F-۳۵A  و دو هواپیمای اضافی F-۳۵B در نظر گرفته شده است.

خرید کلی جنگنده‌های چندمنظوره از سوی توکیو، به طور ویژه ژاپن را به بزرگ‌ترین به‌کارگیرنده F-۳۵ در خارج از ایالات متحده بدل می‌کند. در حال حاضر دو ناو هلیکوپتربر کلاس ایزومو نیروی پدافند دریایی ژاپن، در حال انجام به‌روزرسانی هستند تا به کشتی‌ها اجازه انتقال F-۳۵B را بدهند که دارای قابلیت‌های برخاست کوتاه و فرود عمودی هستند.

مبلغ ۲۱۸.۶ میلیون دلار در بودجه برای به‌روزرسانی‌های ضروری در طول سال مالی پیش رو اختصاص داده شده است.

پیشنهاد روز چهارشنبه، نخستین درخواست بودجه دفاعی است که از سوی دولت جدید یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن صادر می‌شود.

این پیشنهاد در حال انتظار برای تأیید از سوی وزارت دارایی این کشور است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.