فوربز گزارش داد، شرکت زیست فناوری آمریکایی "نواواکس"(Novavax)  که برای توسعه واکسن "کووید-۱۹"،  ۱.۶ میلیارد دلار از دولت فدرال آمریکا بودجه دریافت کرده بود، اعلام کرد که اولین نتایج مقدماتی آزمایش این واکسن روی انسان‌ها "مثبت" بوده است.

 

شرکت "نواواکس" در کارآزمایی مرحله اول، واکسن کرونای ساخت خود را به ۱۳۱ داوطلب سالم تزریق کرد و به برخی "دارونما" و برخی دیگر "دو دوز" از واکسن را تزریق کرد.

البته میزان این دوزها از هم متفاوت بود. یکی ۵ میکروگرم و دیگری ۲۵ میکروگرم.

دو هفته پس از دریافت دوز دوم، در اغلب داوطلبان واکسینه شده، سطح بالایی از آنتی‌ بادی‌های خنثی‌ کننده تولید شد. عواملی که با ویروس می‌جنگند.

" نواواکس" اعلام کرد که بدن داوطلبان  به خوبی این واکسن را تحمل کرده و عوارض جانبی از قبیل حساسیت، سردرد و خستگی در آن‌ها خفیف بود.

اولین دور آزمایش این واکسن در انسان محدودیت‌هایی داشت. در این راستا "نواواکس" قصد دارد در مرحله بعد آزمایش بالینی واکسن در پاییز پیش رو، ۳۰ هزار نفر را مورد آزمایش قرار دهد.

"نواواکس" گفت که اگر واکسن ساخت آن‌ها به طور قطعی موثر باشد، می‌تواند تا آغاز سال آتی ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را تولید کند. یا به اندازه‌ای واکسن تولید شود که برای ۵۰ میلیون نفر کافی باشد. البته در صورتی که دو دوز از واکسن به این افراد تزریق شود.

واکسن ساخت این شرکت "NVX-CoV۲۳۷۳" نام گرفته و از مواد کمکی "ماتریکس-ام"(Matrix-M) استفاده می‌کند تا پاسخ سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

مواد کمکی اصولا به این دلیل در واکسن‌ها به کار گرفته می‌شوند که سبب بروز پاسخ قوی سیستم ایمنی بدن شوند و تولید آنتی‌بادی‌ها را افزایش دهند تا محافظت طولانی‌تری در برابر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی به همراه داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.