جزئیات گفت‌و‌گوی تلفنی روحانی با نخست وزیر ارمنستان

حسن روحانی روز چهارشنبه در تماس تلفنی "نیکول پاشینیان " نخست وزیر ارمنستان با وی با تاکید بر اهمیت صلح، ثبات و امنیت در منطقه، اظهار داشت: ثبات و امنیت می تواند بستر توسعه باشد و منطقه ما تاب بی ثباتی و جنگ جدید را  ندارد.

دکتر روحانی با اشاره به اختلافات دیرینه ارمنستان و آذربایجان بر سر مسئله قره باغ و اینکه باید برای حل و فصل اختلافات در این زمینه  در چارچوب مقررات بین المللی و تمامیت ارضی راه حلی یافت شود، تصریح کرد: توقف این درگیری ها برای ما مهم است و انتظار داریم دو کشور ارمنستان و آذربایجان با درایت و خویشتنداری در این مسیر گام بردارند .

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جنگ حتما راه حل برطرف کردن مشکلات و تنش ها و اختلافات نیست، گفت: هرگونه دخالت خارجی در این ماجرا نه تنها به حل و فصل مشکل کمک نخواهد کرد بلکه درگیری ها و تنش ها را طولانی تر و اوضاع را پیچیده تر می کند.

دکتر روحانی با اشاره به اهمیت و سابقه طولانی روابط ایران با آذربایجان و ارمنستان بر مبنای تاریخ و فرهنگ مشترک، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ایفای هرگونه نقش سازنده که مورد نظر دو کشور دوست و همسایه باشد، اعلام کرد و گفت: آرزوی ما توقف فوری درگیری است و همه باید دنبال این باشیم که مسائل منطقه را از طریق سیاسی و مقررات بین المللی حل و فصل کنیم.

نخست وزیر ارمنستان نیز در این گفت و گوی تلفنی با اشاره به تحولات اخیر ناشی از درگیری های نظامی با آذربایجان، هرگونه تنش و درگیری را به زیان همه کشورهای منطقه دانست و از هرگونه ابتکار عملی برای توقف خشونت ها استقبال کرد.

"نیکول پاشینیان" از هرگونه مداخله خارجی در مسئله اختلافات این کشور با آذربایجان ابراز نگرانی کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.