روحانی: لعن و نفرین را به آدرس درست که کاخ سفید است بفرستیم

حجت الاسلام والمسلمین حسسن روحانی رئیس جمهور امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: امروز هفت ماه از شروع کرونا گذشته است و من خدمت همه مدافعان سلامت و کادر درمان خسته نباشید می‌گویم و از همه مردم ایران بابت هماهنگی‌ها و همکاری‌ها تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: انتظار داریم مردم در زمینه همکاری با ستاد ملی مقابله با کرونا تلاش بیشتری کنند، البته نیمی از مردم کشور پروتکل‌های اعلام شده را رعایت می‌کنند.

رئیس جمهور گفت: تصوری که جامعه علمی در جهان نسبت به این بیماری داشت مداوم تغییر کرد، برخی تثبیت شد و برخی از آن رد شد. بعضی فکر می‌کردند این بیماری چند ماه هست و از بین می‌رود. عده ای فکر می‌کردند این بیماری شبیه سرماخوردگی و آنفولانزا است و با گرما از بین می‌رود.  



اهم سخنان رئیس جمهور را در ادامه و به نقل از خبرگزاری‌ها بخوانید؛

* در ۶ ماهه اول سال ۶۰ مردم با مشکلات بسیار زیادی روبه رو بودند از ماجرای هفتم تیر گرفته از شهدای حزب جمهوری اسلامی تا شهادت رییس جمهوری و نخست وزیر وقت در شهریور ماه تقریباً ماه‌های بسیار سختی بود.

* در سال ۶۰ علاوه بر توطئه تروریستی که منافقین و امثال آنها داشتند، از ابتدای جنگ یعنی ۳۱ شهریور ۵۹ تا آن زمان گرچه ما عملیات‌های متعددی را انجام دادیم و موفقیت‌های نسبی هم به دست آوردیم عملیات شکست حصر آبادان،مهم‌ترین عملیات ما از آغاز جنگ تحمیلی بود یعنی حدود یک سال از جنگ گذشته از پایان شهریور ۵۹ تا پایان شهریور شدیم که وارد مهرماه می شدیم و پنجم مهرماه بسیار برای ما مهم بود یک نشاط بزرگی را برای ما ایجاد کرد و غم و اندوه را برطرف کرد و قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشان داد.

* اینکه امام (ره) تاکید فرموده بودند «حصر آبادان باید شکسته شود» این فرمان و دستور امام (ره) اجرایی و عملیاتی شد، بنابراین در پنجم مهرماه عملیات بسیار مهمی بود، از ارتش و سپاه تشکر می‌کنم. از همان زمان هم لشکر خراسان به « لشکر پیروز خراسان» معروف شد که به دلیل همین عملیات بود که نقش بسیار مهمی را در این عملیات عزیزان ما داشتند

* امروز ۷ ماه پس از پایان بهمن تا پایان شهریور گذشته و ما وارد ماه هشتم شدیم و از خدمات همه کادر درمان و مدافعان سلامت و عزیزانی که  برای مقابله با کرونا فداکاری و ایثار کردند تشکر می‌کنم، همچنین از مردم بزرگوار ایران به خاطر همکاری و هماهنگی شان تشکر می کنم، و تبریک می‌گویم.

* مردم در عزاداری ها هماهنگ بودند در فرستادن بچه‌ها به مدرسه هماهنگ بودند، در بازار حواسشان  به پروتکل بهداشت و درمان بوده و همچنین استفاده از ماسک فاصله اجتماعی کاهش سفر و تردد کاملا رعایت می‌کردند.

{ با اشاره به انتقادات کشورهای اروپایی در وقوع بیماری کرونا}: وقتی داشتند به ما نقد می‌کردند ناگهان دیدند فرش زیر پای خودشان هم خیس شد و بیماری به کشورهای آن‌ها هم رفت.

* ما باید سریعتر به بیمار رسیدگی کنیم و از آن طرف هم کسی که احساس بیماری دارد سریعتر اقدامات درمانی را آغاز کند.

*{ با اشاره به اینکه با سه موضوع مهم روبرو هستیم}: عدم رعایت کافی مردم ما را دچار مشکل می‌کند. مساله دیگر کاهش نظارت است. اقدامات نا کافی مشکلات را بیشتر می‌کند. در این هفته‌های اخیر گزارشاتی وزارت بهداشت داده که این بیماری جوانان را نیز بیمار می‌کند. ۱۴ درصد افرادی که بستری هستند قبلا کرونا گرفته بودند. ناچاریم مقررات و نظارت‌ها را تشدید کنیم.

*{با اشاره به جلسه پنج شنبه خود با روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا}: فعلا در تهران برای کسی که ماسک نمی‌زند به سادگی از آن عبور نمی‌کنیم. افراد باید به کسی خدمت دهند که ماسک داشته باشند. بنا شد برای کسانی که ماسک ندارند مجازات تعیین شود.

* ستادهای استانی کرونا می‌توانند برای یک هفته برخی موارد و مشاغل را از جمله مساجد، نمازهای جمعه، سینما، پارک‌ها و غیره تعطیل کند. 

* آدرس غلط به مردم ندهید، ریشه مشکلات «واشنگتن دی‌سی» است. مردم باید در این سال‌ها خیلی راحت‌تر زندگی می‌کردند. حدود ۱۸۵ کشور در جهان از ما حمایت می‌کنند. ما لعن و نفرین و کینه خود را با آدرس صحیح و درست بفرستیم. این مشکلات از کاخ نشین کاخ سفید است. منشا تمام مشکلات مردم از صهیونیسم، ارتجاع و از تندروی‌های آمریکا است. تردید ندارم روزی آمریکا در مقابل ملت ایران زانو خواهد زد.

* سفر اربعین و راهپیمایی نمادین نیز در شهرها نداریم و مقام معظم رهبری هم گفتند در خانه‌ هایمان عزاداری کنیم.

* برای مقابله با کرونا باید از طریق سازمان صدا و سیما و فضای مجازی، مدارس و علما باید فرهنگ سازی را توسعه دهیم که به جز این راهی نداریم.

* پیش بینی کردیم افرادی که به اشخاصی که ماسک ندارد خدمت می‌دهند مسئول هستند، آنها فقط باید به فردی که ماسک زده خدمات بدهند اگر فردی ماسک ندارد نباید به وی خدمات داده شود، چه در تاکسی، اتوبوس، بازار و پاساژ و یا بانک خدمت گیرندگان باید ماسک داشته باشند، خدمت دهنده موظف است مراعات کند اگر مراعات نکند با او برخورد خواهد شد که چهارچوب آن مشخص می‌شود.

*باید طرحی آماده شود که فردی که در زمان حضور در جامعه ماسک زدن را مراعات نمی‌کند نیز که چگونه با وی برخورد شود، البته با اندازه کافی وسایل وابزار داریم که تشخیص بدهیم چه کسی در خیابان و پیاده‌رو ماسک ندارد و می توانیم آنها را شناسایی کنیم.از این طریق برای افرادی که ماسک زدن را مراعات نمی کنند مجازات در نظر بگیریم که قرار شد تا پایان هفته این موضوع بررسی و تکمیل شود و در جلسه کمیته‌های تخصصی در روز پنجشنبه مطرح شود و شنبه بعد در ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه تصمیم گیری خواهیم کرد.

* اگر در ستاد ملی کرونا این طرح تصویب شد ابتدا در تهران بزرگ با یک فاصله زمانی ۴ تا ۵ روزه برای آموزش و اطلاع رسانی کافی اجرایی و عملیاتی می‌شود و اگر موثر بود آن را برای  شهرهای بزرگ دیگر اجرایی و عملیاتی می‌کنیم.

*{ با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا علیه مردم ایران}: آمریکایی‌ها اخیرا اعلام کردند ده‌ها میلیارد دلار به ایران لطمه زدیم در عرض سال های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ حداقل ۱۵۰میلیارد دلار به کشور لطمه زدند، با تحریم غلط و غیرقانونی و بیجا و ضد انسانی و عملیات تروریستی، جلوی دارو و درمان و مواد غذایی را گرفتند آن‌ها آدم هایی هستندکه هیچ وقت ما در تاریخ کاخ سفید را با این توحش ندیده بودیم بزرگترین توحش را انجام دادند.

* آقایی که اسمش وزیر خارجه است ولی وزیر جنایات است با افتخار می‌گوید که ما هفتاد میلیارد جلوی منابع ایران را گرفتیم نگذاشتیم در اختیار ایران قرار گیرد به دشمنی با ملت ایران و ضربه به ایران افتخار می‌کنیم، پس فردا دیدیم آمدند افتخار کردند که ما پنج میلیارد دلار ایران از صندوق داشت می‌گرفت از آی ام اف که آمریکا مانع شد اگر گرفته بودیم صرف دارو و درمان می شد. 

 * مردم ما ایستادگی و مقاومت کردند خم به ابرو نیاوردند و خم نشدند در برابر این قلدرها اما به هر حال آثار سوء است سختی و مشکلات است.

*{با اشاره به فشارهای دوران تحریم}: مردم می بایست در این ساله ها زندگی خیلی راحت تری می داشتند می‌بایست اجناس به مراتب ارزان تر باشد می‌بایست دلار به قیمت معقولش بود، تمام این جنایات پای کاخ سفید است جمهوری اسلامی پای عهدش باقی مانده است یکجانبه پای همه مقررات مانده است، حالا یک وقتی بود حرف حقی می زدیم دو سه تا کشور از ما حمایت می کردند اما امروز فقط دو سه کشور از آمریکا حمایت می کنند.

* بازهم درخواست می‌کنیم که صدا و سیما، بخش مجازی و همه آنهایی که در فضای مجازی فعال هستند بتوانند جبران کنند و عزاداری ایام اربعین و روزهای پایانی ماه صفر را به دل مردم و به خانه‌های مردم ببرند و مردم بتوانند با مراعات عزاداری خود را نسبت به سالار شهیدان و بعد در آخر ماه نسبت به امام مجتبی(ع) نسبت به پیامبر عظیم الشان و امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) انجام دهند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.