دستاورد روسیه از ورود به جنگ سوریه چه بود؟

شبکه «روسیه الیوم» امروز (چهارشنبه) در گزارشی به حضور پنج ساله ارتش روسیه در جنگ سوریه پرداخت و نوشت: تصمیم برای ورود به میدان جنگ پس از درخواست دمشق از مسکو پس از آن انجام شد که نیروهای ارتش سوریه در جنگ علیه گروه‌های شورشی و تروریستی تا پاییز ۲۰۱۵ در موقعیت بحرانی قرار داشتند، اما دخالت روسیه و ارائه کمک‌های مشاوره‌ای و استقرار یگان‌های پلیس نظامی افزون بر پشتیبانی هوایی از عملیات‌ ارتش سوریه، کمک کرد تا توازن قوا در میدان جنگ معکوس و ارتش سوریه از جبهه دفاع به حمله منتقل شود و توانست بیشتر سرزمین‌های قلمرو خود را آزاد کند.  

این شبکه روسی اضافه کرد: تغییرات میدانی به ایجاد  "روند آستانه" با مشارکت روسیه، ترکیه، ایران، سوریه و نمایندگان مخالف کمک کرد تا از طریق تشکیل کمیته قانون اساسی، نشانه‌هایی از روند حل و فصل سیاسی با گفت وگوی سوری - سوری به عنوان تنها مکانیسم راه حل ظهور کند، گرچه تاکنون به دلایل مختلف عملکرد آن در سطح مطلوبی نرسیده است. 

" سرگئی شویگو " وزیر دفاع روسیه درباره دستاوردهای حضور نظامی کشورش در جنگ سوریه گفته است: در نتیجه عملیات نظامی روسیه در سوریه، بیش از ۱۳۳ هزار ستیزه‌جو کشته شده‌اند که چهار هزار و ۵۰۰ نفر آن‌ها از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق هستند. 

وی با اشاره به اینکه تشکیلات گروه‌های تروریستی بین‌المللی و کانال‌های تأمین مالی و کمک‌رسانی به آن‌ها به شدت آسیب دیده است، افزود: اقدامات موفقیت‌آمیز نیروهای مسلح روسیه در سوریه مانع نفوذ و گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی و انتقال آن‌ها به کشورهای همسایه شد. 

شویگو با تاکید بر اینکه گروه تروریستی بین‌المللی "داعش" در سوریه دیگر متوقف شده و هیچ تروریستی به این کشور نفوذ نکرده است، اضافه کرد: بنابر این مأموریت تعیین شده توسط " ولادیمیر پوتین " رئیس جمهوری و فرمانده عالی نیروهای مسلح روسیه به طور کامل اجرا شد. 

وی در پاسخ به این سوال برخی‌ها که می‌پرسیدند، آیا مسئولیت‌پذیری روسیه در انجام مأموریت دشوار در سوریه کار درستی بوده است، تاکید کرد که بر اساس شواهد و واقعیت‌ها می‌توان گفت که این ماموریت، لازم و تصمیم برای شروع عملیات نظامی در سوریه صحیح بوده است و این تنها تصمیم ممکن نبود. 

وی با اشاره به اینکه عملیات نظامی در سوریه قابلیت‌های بیشتر نیروهای مسلح روسیه و علاقه‌مندی آن‌ها برای ارائه کمک‌های نظامی به متحدان و شرکای خود را نشان داد، افزود: این اقدام، اعتبار روسیه را تقویت کرد و نفوذ بین‌المللی آن را افزایش داد و تلاش‌های رقبای ژئوپولیتیک را برای منزوی کردن سیاسی و دیپلماتیک کشورمان ناکام گذاشت. 

وزیر دفاع روسیه گفت: پس از انجام ماموریت، تعداد نیروهای روسی در حال حاضر در سوریه کاهش یافته، اما مسکو همچنان می‌تواند با استفاده از پایگاه هوایی «حمیمیم» و پایگاه دریایی در «طرطوس»، قدرت خود را  افزایش دهد و روسیه را به بازیکنی تبدیل کند که هر بازیگر منطقه‌ای و بین‌المللی، بر روی آن هزاران حساب باز کنند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.