روشی متفاوت برای از بین بردن سلول‌های سرطانی

این مطالعه که در مجله "Cancer Discovery" منتشر شده است از کشف یک پاشنه آشیل جدید برای سرطان خبر داده که ممکن است به درمان‌های بهتر برای تومورهای کشنده مانند ملانوم، لوسمی و سرطان روده بزرگ منجر شود.

دکتر "مکسیمیلیانو دی آنجلو"(Maximiliano D&#۳۹;Angelo) از موسسه پزشکی "سنفورد بورنهام پربایز" گفت: ساختارهای منافذ هسته‌ای، درهایی هستند که همه مواد از آن عبور می‌کنند تا وارد هسته سلول شوند. از آنجا که سلول‌های سرطانی به سرعت در حال رشد و تقسیم هستند، نیاز آنها به مرکز منافذ هسته‌ای بیشتر از سلول‌های طبیعی است. مطالعه ما اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد با جلوگیری از تشکیل این درهای هسته‌ای می‌توان سلول‌های سرطانی را به طور انتخابی از بین برد.

از آنجا که سلول‌های سرطانی وابستگی زیادی به روند حمل و نقل هسته‌ای دارند(حرکت مولکول‌ها از طریق منافذ هسته‌ای) مورد هدف قرار دادن ساختار انتقال هسته‌ای یک استراتژی امیدوار کننده برای درمان سرطان است.

دی آنجلو امیدوار است که مورد هدف قرار دادن ساختار منافذ هسته‌ای که فقط بر سلول‌های تقسیم کننده تأثیر می‌گذارد و بنابراین سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد، ممکن است راهی مطمئن برای درمان انواع سرطان باشد.

با این حال تاکنون این فرضیه هنوز آزمایش نشده بود. در این مطالعه دی آنجلو و دیگر محققان این فرضیه را با پیوند سلول‌های تومور انسانی که قادر به تشکیل ساختارهای منافذ هسته‌های در موش نیستند، آزمایش کردند. سه نوع مختلف سلول توموری - ملانوما ، سرطان خون و سرطان روده بزرگ - که به ویژه به ساختار منافذ هسته‌ای متکی هستند، آزمایش شد. دانشمندان دریافتند که تومور همه این موش‌ها کوچکتر و رشد تومور نیز کندتر شد.

روشی متفاوت برای از بین بردن سلول های سرطانی

"استفن ساکوما"(Stephen Sakuma) دانشجوی کارشناسی ارشد در آزمایشگاه دی انجلو گفت: یافته‌های ما اثبات مهمی از این مفهوم است که این روش می‌تواند به نوع جدیدی از درمان سرطان منجر شود که ممکن است به ویژه برای سرطان‌های تهاجمی یا متاستازی که درمان آن دشوار است مفید باشد.

اکنون که دانشمندان نشان داده‌اند که رویکرد آنها موثر است، آنها در حال تلاش برای یافتن دارویی هستند که بتواند از ایجاد ساختارهای منافذ هسته‌ای جلوگیری کند. این کار در مرکز ژنومیک شیمیایی "Conrad Prebys" یکی از پیشرفته‌ترین مراکز غیرانتفاعی کشف دارو در جهان در حال انجام است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.