واکنش فرانسه به درگیری ارمنستان و آذربایجان

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد: فرانسه درخصوص درگیری‌های گسترده در حال جریان در قره باغ و اطلاعات مربوط به کشته شدن غیرنظامیان در این مناقشه به شدت نگران است.

این سخنگو افزود: فرانسه به عنوان رئیس مشترک گروه مینسک، با شرکای روس و آمریکایی خود، بر تعهد خود برای دستیابی به راه حلی پایدار و از طریق مذاکره و با رعایت قوانین بین الملل، برای مناقشه قره باغ تاکید دارد.

فرانسه عضو گروه مینسک است که مسئولیت میانجی گری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان درخصوص مناقشه قره باغ را بر عهده دارد.

این دو جمهوری سابق شوروی از چند دهه پیش بر سر مالکیت منطقه قره باغ با یکدیگر اختلاف دارند. بیشتر جمعیت این منطقه که متعلق به جمهوری آذربایجان است و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ اعلام استقلال کرد، ارمنی هستند.

روز یکشنبه منطقه قره باغ و سپس ارمنستان با بالا گرفتن تنش‌ها اعلام بسیج عمومی کردند. ارمنستان و جمهوری آذربایجان به طور متقابل یکدیگر را به شلیک گلوله‌های خمپاره متهم می‌کنند.

ارمنستان نیروهای جمهوری آذربایجان را به شلیک گلوله‌های خمپاره به این منطقه متهم کرد و جمهوری آذربایجان نیز نیروهای ارمنی را به بمباران مواضع نظامی و غیرنظامی این کشور متهم می‌کند.

بنا بر اعلام خبرگزاری اینترفاکس، مقامات نظامی جمهوری آذربایجان می‌گویند نیازی به اعلام بسیج نظامی کامل نیست، نیروهای ارتش این کشور در حال حاضر تکمیل است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.