معاون وزیر دفاع: آماده انتقال تجربیات خود به بخش‌های صنعتی هستیم

امیر سرتیپ سعید شعبانیان معاون هماهنگ کننده وزیر دفاع به مناسبت ۵ مهرماه سالروز عملیات غرورآمیز ثامن الائمه و شکست حصر آبادان با حضور دربرنامه "یه روزتازه" که از محل پایگاه شکاری فرودگاه مهرآباد پخش می شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر دفاع مقدس بویژه سه وزیر دفاع شهید با تشریح وضعیت ایران اسلامی در دوران جنگ اظهار داشت: ایران در شرایطی وارد جنگ با رژیم بعث عراق شد که به لحاظ امکانات و توانمندی نظامی در سطح مطلوب و بازدارنده قرار نداشت.

وی با بیان اینکه تجهیزات دفاعی غیربومی ایران در دوران جنگ تحمیلی عمدتاً میراث طاغوت بود گفت: این تجهیزات به لحاظ اینکه وارداتی بودند و از طرفی کشورهای سازنده این تجهیزات همه جانبه از صدام حمایت می کردند،  همواره با مشکل تأمین قطعه، تعمیر و استفاده مواجه بودند تا جایی که از چرخه استفاده کنار گذاشته می شدند. 

امیر سرتیپ شعبانیان ادامه داد: در اوسط و پایان جنگ با تدبیر بنیانگذار کبیر انقلاب و به رغم تحریم های همه جانبه دفاعی و نظامی علیه ایران اسلامی، نیروهای مسلح با اتکا به قدرت لایزال الهی و توسل به ائمه اطهار،  تولید تجهیزات دفاعی را دستور کار قرار دادند و به موفقیت هایی و پیشرفت هایی در این حوزه ی بسیار حیاتی نائل شدند.

معاون وزیر دفاع با بیان پیشرفت های دفاعی جمهوری اسلامی ایران طی این چهل سال گفت: در دوران جنگ تحمیلی زمانی که به ما حمله موشکی میشد به پناهگاه ها می رفتیم اما امروز به سطحی از بازدارندگی رسیده ایم که قادریم هر تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران را قاطعانه و بی درنگ پاسخ دهیم.

امیر سرتیپ شعبانیان در پاسخ به این سؤال که آیا تجهیزات دفاعی و نظامی ایران کاملا بومی است یا خیر  گفت: دانش بومیِ طراحی، ساخت و تولید تجهیزات دفاعی با تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و همت مجاهدانه  متخصصان صنعت دفاعی در کشور ایجاد شده است و قادریم انواع تسلیحات راهبردی مورد نیاز نیروهای مسلح را ساخته و در اختیار یگان های رزم قرار دهیم.

وی در همین زمینه افزود: امروز تقریبا تمام محصولات دفاعی ما بومی و ساخت متخصصان کشور خودمان است  و نیازی به بیگانگان در این حوزه ها وجود ندارد.

معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع ادامه داد:  به برکت دفاع مقدس و به رغم تبدیل تهدیدها  به فرصت، در عرصه نظامی و دفاعی به شکوفایی رسیدیم و  امروز از سرریز دانش دفاعی، سایر بخش های صنعتی کشور نیز بهره مند می شوند.

وی در همین زمینه اضافه کرد: در جنگ تمام عیار اقتصادی و  بنا به درخواست بخش های صنعتی دولتی و خصوصی و به دنبال عدم اجرای تعهد شرکت خارجی در تأمین قطعات بخش های صنعتی کشور، بیش از هزاران قطعه در حوزه خودرو ساختیم و تحویل صنایع مختلف از جمله خودرو سازی دادیم.

امیر سرتیپ شعبانیان با بیان اینکه مجموعه دفاعی کشور قصد موازی کاری با بخش خصوصی و ورود به بخش های خارج از مأموریت های ذاتی خود را به هیچ وجه ندارد گفت: وزارت دفاع و نیروهای مسلح هر کجا که نیاز و درخواستی از سوی مسئولان کشور بوده است وارد عمل شدند.

وی تصریح کرد: آماده انتقال تجربیات و انتقال فناوری خود به بخش های صنعتی هستیم و این موضوع بارها و بارها توسط وزیر دفاع در رسانه ها منعکس شده است.

معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع با اشاره به نمایشگاه نهضت قطعه سازی که مورد توجه مسئولان و مدیران شرکت های خودرو سازی  نیز قرار گرفت افزود: در این نمایشگاه بیش از ۲ هزار قطعه و تجهیزات ساخته شده توسط وزارت دفاع در زمینه مواد فلزی، مواد غیرفلزی،  سوخت ، مواد پرانرژی ، سرجنگی ، هدایت و ناوبری ، کنترل ، اویونیک ، الکترواپتیک ، ارتباطات ، رادار ، جنگال ، سایبرو فناوری اطلاعات ، انرژی ، تولید و توزیع توان ، موتور و پیشران ، نفت، نیروگاه،  گاز، پتروشیمی، خودرو، ریلی، بهداشت و سلامت، صنعت هوایی، دریایی وارتباطات و مخابرات ... در معرض دید مسئولان قرار گرفت و مصداق عینی توانمندی و قدرت ساخت و بومی سازی تجهیزات دفاعی و غیر نظامی به منصه ظهور گذاشته شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.