سردار قاسم تقی زاده امروز در پیش خطبه‌های نماز جمعه که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: وزات دفاع مصداق آیه «واعدوا لهم ماستطعتم من قوه» است، مأموریت ما در وزارت دفاع برای دستیابی به چنین قدرتی و موفقیت‌های منطقه‌ای و جهانی نشان می‌دهد که صنایع دفاعی کار خودش را به‌شایستگی انجام داده است.

جانشین وزیر دفاع ادامه داد: این که مقام معظم رهبری فرمودند: آمریکا با ما وارد جنگ نخواهد شد به‌دلیل همین قدرت است، البته به‌دلیل مسائل امنیتی بسیاری از دستاوردهای‌مان را رونمایی نکرده‌ایم.

وی بیان کرد: زمانی که انقلاب شد، چند خط تولید داشتیم که نیمه کاره رها شدند و در روز‌های اول دفاع مقدس چیزی در دست نداشتیم.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه تحقیقات ما مبتنی بر نیاز بود، خاطرنشان کرد: هر آنچه غربی‌ها به‌عنوان تکنولوژی تولید می‌کنند ما باید به‌روش خودمان مانند آن را طراحی کنیم.

جانشین وزیر دفاع، جذب و در دست داشتن دانشمندان ارزشی و انقلابی را از دیگر عوامل موفقیت وزارت دفاع تاکنون خواند و تصریح کرد: همچنین امتیاز دیگر شبکه همکاران صنعت و مؤسسات تحقیقاتی است.

وی با بیان این مطلب که از حدود ۹۳ دانشگاه توانسته‌ایم کنار تولیدات خودمان دعوت به‌همکاری کنیم و این شبکه دفاعی خوب را در دانشگاه‌ها ایجاد کرده است، گفت: ممکن است سؤال مطرح شود که چرادر راهبرد‌های جمهوری اسلامی توسعه صنایع دفاعی در اولویت اول است؟

تقی‌زاده توجه به این اولویت را عامل مؤثر در بازدارندگی دانست و بیان کرد: آمریکا هرجا کشوری را ضعیف می‌بیند حمله می‌کند.

جانشین وزیر دفاع اضافه کرد: آمریکایی‌ها به‌خوب می‌دانند لازم نیست تا نیویورک برویم و با آن‌ها مقابله کنیم، امروز ده‌ها هزار آمریکایی در منطقه هستند و برای همین رهبری فرمودند: این‌ها با ما وارد جنگ نخواهند شد.

وی ضمن بیان این موضوع که غربی‌ها باوجود خوی تمامیت طلبی با هم کنار آمده‌اند، ابراز کرد: اسلام به‌ما این را آموخته که دشمن می‌خواهد از سلاح غافل باشیم، جمهوری اسلامی با اخلاقی‌ترین و سالم‌ترین شیوه در تمام جهان برای ساخت سلاح مقابله و دفاع وارد شده است، ما اهل جنگ نبوده و نیستیم، اما چنانچه کسی قصد تجاوز داشته باشد، پاسخ محکمی خواهیم داد.

تقی‌زاده با بیان اینکه کنترل برد موشک‌ها را محدود کرده‌ایم، اظهار کرد: در حد تهدیدات، موشک می‌سازیم و فعلا می‌دانیم تهدید‌های ما تا ۱۸۰۰کیلومتر است، اما دقت اصابت را بالا بردیم؛ گذشت زمانی که «شهاب۱» را تولید می‌کردیم، امروز موشک‌های بسیار دقیق داریم که رسانه‌ای نکرده‌ایم.

جانشین وزیر دفاع تاکید کرد: آنچه که بسیار مهم است، اینکه هوشمندانه مسیر خود را ترسیم و به‌جای گرفتاری در موازنه‌های تسلیحاتی از روش خودمان استفاده کردیم و مانند اتحاد جماهیر شوروی جنگ تسلیحاتی با آمریکا راه نینداختیم.

وی با تأکید بر این مطلب که در تکنولوژی‌های آمریکایی نقاط ضعف بسیاری را دیدیم، عنوان کرد: آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که سلاح‌هایشان قدرتمند است، ما ساعتی کار‌های روزانه آن‌ها را رصد و سلاح‌های موثر را تولید می‌کنیم.

تقی‌زاده ضمن تاکید بر این موضوع که امروز کارگردان صحنه‌ایم، تصریح کرد: در عمل و صحنه ثابت کردیم با توجه به‌جغرافیای تهدیدات، هوشمند سازی قابلیت‌های چابکی و رادارگریزی و افزایش قدرت تخریب با استفاده از روش‌های داخلی برای ۷۷۰محصول داخلی به‌جای کاتیوشا و آرپیجی را نهادینه کردیم و همواره در حال حرکت به‌این سمت هستیم.

به‌استقلال کامل در صنایع هوایی رسیده‌ایم

جانشین وزیر دفاع ادامه داد: باوجود پیچیدگی صنایع دفاعی و هوافضا با بهره‌گیری از ذهن نخبگان ایرانی و تکیه بر تلاش مدیران حزب اللهی، امروز به‌استقلال کامل در صنایع هوایی رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه راه را میانبر رفتیم و به‌تراز برتر رسیدیم، گفت: سلاح ما بومی، خاص و مخصوص خودمان است، پهپاد آمریکا با سیستم کاملا داخلی ساقط شد و فهمیدند این آمادگی شعار نیست.

برخی دستاورد‌ها را مخفی می‌کنیم تا دشمن را غافلگیر کنیم

تقی‌زاده تاکید کرد: بسیاری از دستاورد‌ها را نمی‌توان در رسانه‌ها بیان کرد، بنابراین مخفی می‌کنیم تا دشمن در روز مبادا غافلگیر شود.

جانشین وزیر دفاع ضمن اشاره به‌اینکه سامانه‌های جدید ما هیچ مشابهی در دنیا ندارد، ابراز کرد: نه تنها مهندسی معکوس حتی الگو برداری نیز نیستند، فقط طراحی داخلی و ایده داخلی است و چرخه کامل ایده تا محصول توسط سازندگان کوچک و بزرگ در سطح ملی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی برای عدم توقف در این زمینه تلاش‌های زیادی شده و می‌شود، تلاش می‌کنیم در وزات دفاع، پدیده اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم.

ماهواره‌ها آماده پرتاب هستند/ جزء ۸ کشور دنیا در پرتاب ماهواره هستیم

تقی‌زاده با بیان اینکه در مورد استفاده صلح آمیز از فضا از ۱۵سال پیش قوانینی را تصویب کردیم و به‌محض اراده مسؤولان ماهواره‌ها آماده پرتاب هستند، گفت: ۵۰ سال دیرتر ازکشور‌های پیشرفته شروع کردیم، ولی سرعت پیشرفت ما را به‌آن‌ها نزدیک کرده و جزء هشت کشور دنیا در پرتاب ماهواره هستیم.

جانشین وزیر دفاع ضمن اشاره به‌اینکه این دانش فنی بدون کمک خارجی‌ها به‌دست آمده است، تاکید کرد: وزارت دفاع برای پشتیبانی از آمادگی نیرو‌های مسلح با رویکرد پیشروی متمرکز، بر تحقیق و استفاده از تمامی منابع داخلی به‌ویژه دانشگاه‌ها تاکید دارد.

وی ادامه داد: به‌همین منظور شبکه گسترده همکاران صنایع دفاع در تمامی نقاط کشور شکل گرفته است، حدود ۹۳دانشگاه را به‌کار گرفته و ۲ هزار و ۵۹۷ پروژه را تعریف کرده‌ایم و دانشجویان از همان ابتدا می‌توانند وارد دفاع از کشور شوند.

تقی‌زاده با بیان اینکه حدود ۴ هزار دانشجو و حدود ۸۰۰ استاد و نخبه آماده کار شده‌اند، گفت: تمام زیر مجموعه‌ها داخلی شده و آماده عمل است.

سردار تقی‌زاده با اشاره به صنایع زمین به زمین افزود: موفقیت روزافزون در این حوزه داشته‌ایم و موشک کروز نیز زمین به زمین است و امیدواریم پیشرفته‌تر از این‌ها را در دستور کار قرار دهیم و در موشک‌های ضدزره و ضدتانک و تسلیحات دریایی نیز در معرض تولید هستند و مجموعا ۷۷۰ محصول سیستمی را کامل کرده‌ایم.
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.