سردار جلالی: تجارب موفقی وجود دارد که می‌تواند سلطه آمریکا را بر فضای سایبری کاهش دهد

سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره دلایل کمتر پرداختن به ابعاد دفاع مقدس در جبهه‌های غرب کشور با اشاره به اینکه در کردستان صحنه جنگ متفاوت بود زیرا در این منطقه ما با اقداماتی برای براندازی نظام مواجه بودیم که با تحریک آمریکا و دولت بعث صورت می‌گرفت و گروهک‌هایی مثل کومله، دموکرات و منافقین برای انجام این اقدام فعال شده بودند، خاطرنشان کرد: گروهک‌های مذکور تلاش داشتند تا به نوعی در منطقه مردم را در برابر انقلاب و نظام اسلامی قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه به دلایل متعددی امنیتی اساسا ابعاد تبلیغاتی جنگ در جبهه‌های غرب کم رنگ بوده است، تصریح کرد: به نظر من ابعاد دفاع مقدس در جبهه‌های غرب کشور دارای پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های بسیار خاصی بود.  

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخشی دیگر از این بازدید در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره موضوع اینترنت ملی نیز گفت: البته من خیلی واژه اینترنت ملی را نمی‌پسندم و تاکید دارم که از واژه شبکه ملی اطلاعات استفاده شود چراکه هدف از شبکه ملی اطلاعات جایگزینی به عنوان اینترنت جهانی نیست بلکه شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ای در کنار اینترنت است و حتی می‌تواند منجر به افزایش سرعت استفاده از اینترنت جهانی شود چنان که در بسیاری از کشورها از جمله کره جنوبی، چین، سنگاپور و ... این مساله دیده شده است.  

جلالی با تاکید بر اینکه ما معتقد هستیم باید حکمرانی ملی خود را در فضای سایبری اعمال کنیم، ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات یکی از ارکان حیاتی این حکمرانی به حساب می‌آید.  

وی با تاکید بر اینکه البته این موضوع صرفا به ایران خلاصه نمی‌شود و بسیاری از کشورها حتی کشورهای اروپایی نسبت به سلطه آمریکا بر فضای سایبری انتقاد دارند، گفت: تجارب موفقی در جهان وجود دارد که می‌تواند سلطه آمریکا را بر فضای سایبری کاهش دهد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به فشار دولت آمریکا و ترامپ برای مسدود کردن نرم‌افزارهای اجتماعی خارجی همچون تیک تاک در آمریکا نیز گفت: این نشان می‌دهد که حتی آمریکا هم در این زمینه احساس تهدید می‌کند. 

سردار جلالی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری برای زمان‌بندی تکمیل شبکه ملی اطلاعات در لایه‌های مختلف آن گفت: این انتظار وجود دارد که همه دستگاه‌ها این فرمان را در اولویت قرار دهند و مطابق برنامه زمان‌بندی شده نسبت به تکمیل این شبکه اقدام کنند.   

وی با اشاره به اینکه ما نیازمند یک اراده جدی از سوی دولت برای تکمیل این شبکه هستیم، گفت: البته معتقدم ما برای استقرار کامل شبکه ملی اطلاعات نیازمند یک فهم مشترک از موضوع و اهمیت آن نیز هستیم و تا زمانی که این فهم مشترک به وجود نیاید، اراده‌ لازم برای تکمیل و پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات را هم وجود نخواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.