جزییات تازه و مهم درباره عرضه واکسن آنفولانزا

سیدحیدر محمدی در گفت و گو با ایسنا، از توزیع ۱.۵ میلیون دوز واکسن انفلوانزا از سوم مهر ماه در شبکه بهداشتی کشور خبر داد و گفت: در فاز اول توزیع، ۱.۵ واکسن آنفلوانزا آغاز شده و در حال تحویل به معاونت بهداشتی است و مقرر شده طی دو روز آینده تزریق آن در مراکز بهداشتی به صورت رایگان برای گروه های پرخطر از جمله زنان باردار، بیماران خاص، صعب العلاج، مزمن و کادر درمان آغاز شود.

وی با تاکید براینکه هنوز واکسن آنفلوانزا در داروخانه ها توزیع نشده است، افزود: در مرحله بعد که زمان آن به زودی اعلام می‌شود، واکسن آنفلوانزا بین داروخانه‌ها توزیع می شود. در این مرحله واکسن آنفلوانزا به افراد بالای ۶۵ سال و کودکان بین ۶ ماه تا ۵ سال با ارائه کارت ملی و ثبت اطلاعات، با قیمت ۴۴ هزار تومان ارائه می شود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از مردم خواست تا قبل از اعلام توزیع واکسن، به داروخانه مراجعه نکنند؛ چراکه به محض توزیع واکسن در داروخانه ها، اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واکسن ها با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی تهیه شده اند، گفت: اگر تصمیمی مبنی بر واردات واکسن با ارز نیمایی اتخاذ شود، قیمت واکسن اطلاع رسانی می شود.

محمدی تاکید کرد: باید توجه کرد که میزان ایمنی واکسن آنفلوانزا بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است. بنابراین فقط افراد پر خطر مانند سالمندان بالای ۶۵ سال، کودکان، بیماران قلبی_عروقی، افراد مبتلا به بیماری های نقص ایمنی، کادر بهداشت و درمان و... نیاز به تزریق این واکسن دارند و نیازی به تزریق واکسن آنفلوانزا از سوی همه افراد نیست.

محمدی اظهار کرد: در مجموع در مرحله اول توزیع، واکسن آنفلوانزا صرفا به گروه های در معرض خطر، زنان باردار و کادر بهداشت و درمان با اعلام و هماهنگی مراکز بهداشتی، به صورت رایگان ارائه می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.