سورپرایز ناخوشایند لیبی اوپک را به دردسر انداخت

درست وقتی که اعضای اوپک تصور می کردند بازار نفت متوازن شده است، با سورپرایز ناخوشایندی از سوی لیبی روبرو شدند.

گروههای رقیب در این کشور تولیدکننده نفت عضو اوپک برای آتش بس به توافق رسیدند و بنادر نفتی که ماهها تحت محاصره بودند، بازگشایی شده و میادین نفتی فعالیتشان را از سرگرفتند. شرکت ملی نفت لیبی قصد دارد تا پایان ماه تولید روزانه نفت کشور را از کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز به ۲۶۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد. در این بین، گروه اوپک پلاس محدودیت عرضه خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز تسهیل کرده است. مارکو دوناند، مدیرعامل شرکت بازرگانی نفت مرکوریا معتقد است بازار نمی تواند عرضه نفت بیشتری را جذب کند.

دوناند در مصاحبه با بلومبرگ گفت: تقاضا همچنان ضعیفتر از انتظارات قبلی مانده و هر گونه عرضه جدید نفت به بازار قابل جذب نخواهد بود. این به معنای رشد ذخایر نفت شناور در ماه جاری و افزایش ذخایر جهانی بین ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا یک میلیون بشکه در روز است بدون این گخ ازسرگیری تولید نفت لیبی به حساب آورده شود.

مدیرعامل مرکوریا همانند مدیرعامل شرکت بازرگانی ترافیگورا دورنمای تیره برای بازار نفت در کوتاه مدت متصور است. اما شرکت ویتول خوش بینی غیرمنتظره ای نشان داده است. مدیرعامل ویتول در مصاحبه ای که اوایل ماه جاری با بلومبرگ داشت، اظهار کرد: ذخایر جهانی نفت تا پایان سال به میزان قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. در حالی که مدیران ترافیگورا و مرکوریا انتظار دارند ذخایر پیش از این که روند کاهشی پیدا کنند، برای مدتی افزایش داشته باشند اما مدیرعامل ویتول پیش بینی کرده که تا پایان سال بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون بشکه از سطح ذخایر نفت کاسته خواهد شد.

اوایل هفته گذشته گزارشهایی منتشر شد که بر اساس آنها، شرکتهای بازرگانی کالا از جمله این سه شرکت بزرگ، نفتکشهای بیشتری را اجاره می کنند تا نفت بیشتری در دریا نگهداری کنند. این خبر نگرانیها را نسبت به تکرار اتفاقات بهار امسال که طی آن میلیونها بشکه نفت بدون خریدار به دلیل پر شدن مخازن نفت خشکی، در نفتکشها نگهداری می شدند را برانگیخت. پس از پایان قرنطینه در کشورهای متعدد جهان، تقاضا برای نفت رو به بهبود بود اما میزان بهبود تقاضا بسیار کمتر از سطح پیش بینی شده بود.

یک ترند نگران کننده، نرخ کند احیای اقتصادی در اقتصادهای نوظهور دنیا بوده که عاملان اصلی رشد تقاضا برای نفت بوده اند. بجز چین، اکثر کشورها همچنان در حال مقابله با شیوع ویروس کرونا و تبعات آن بر اقتصادهایشان هستند. هند نمونه خوبی از این اقتصادها است. تقاضا برای نفت در این کشور از شیوع ویروس کرونا به شدت تاثیر پذیرفته و افت کم سابقه ای پیدا کرده است. هند دومین آمار بالای مبتلایان به ویروس کرونا در جهان را دارد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که تقاضا برای نفت در چین بزودی آهسته خواهد شد. طبق گزارش موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، این یک روند بلندمدت بوده و تنها نتیجه شیوع کووید ۱۹ نیست بلکه به اهداف کاهش آلایندگی پکن برمی گردد. تقاضای چین برای نفت که در چند سال اخیر نرخ رشد دو رقمی داشته است، طی ۲۰ سال آینده با نرخ سالانه سه تا چهار میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد.

طبق پیش بینی مدیرعامل مرکوریا، تقاضا برای نفت در سه ماهه چهارم به ۹۵ میلیون بشکه در روز می رسد که کمتر از نرخ ۹۷ تا ۹۸ میلیون بشکه در روز مورد پیش بینی بازار است. نرخ کاهش مازاد ذخایر هم بسیار کندتر از انتظارات قبلی خواهد بود. در این بین، ذخایر دیزل رشد چشمگیری پیدا خواهد کرد زیرا پالایشگاهها، سوخت جت بدون خریدار را در این بخش مصرف می کنند و ازسرگیری تولید نفت لیبی و دورنمای قیمتها بار دیگر منفی می شود.

وی خاطرنشان کرد که بزرگترین مشکل بازار نفت، مازاد ذخایر دیزل است. بیشتر کشورهای اروپایی رفت و آمد را دوباره محدود می کنند و هر بهبودی که در تقاضا برای سوخت به خصوص سوخت جت وجود داشت، آهسته تر خواهد شد یا در صورت موج دوم ابتلا در این قاره، معکوس می شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اوپک در این بین گزینه ای ندارد. این گروه و شرکایش اواخر امسال به مذاکره در خصوص اقدامات بعدیشان می پردازند. مرحله سوم توافق کاهش تولید اوپک پلاس، تسهیل محدودیت عرضه به میزان دو میلیون بشکه در روز از ژانویه سال ۲۰۲۱ است. با روند فعلی قیمتهای نفت که احتمالا در سه ماهه پایانی سال استمرار خواهد داشت، این موضوع ممکن است به بحث اصلی در این گروه تبدیل شود زیرا برخی از کشورها بیش از سایرین به درآمدهای نفتی نیاز دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.