چراغ سبز اوپک به بازار نفت

 به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، روز گذشته و تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران) هر بشکه نفت‌خام برنت با ثبت ۲۹ سنت افزایش قیمت روی ۲۰/ ۶۴ دلار بر بشکه ایستاد. هر بشکه نفت‌خام آمریکا نیز ۱۳ سنت افزایش قیمت داشت و به ۷۱/ ۵۸ دلار رسید. به گزارش رویترز، پس از انتشار گزارشی به نقل از منابع آگاه که احتمال تمدید توافق کاهش تولید تا سه ماه پس از مارس ۲۰۲۰ را مطرح می‌کردند و همچنین حمایت روسیه از کاهش تولید، قیمت‌ها روز گذشته بالاترین سطح از اواخر سپتامبر به این سو را لمس کردند. نشست رسمی وزرای نفت اوپک و دیدار آنها با وزرای نفتی کشورهای غیرعضو این سازمان، در تاریخ‌های ۵ و ۶ دسامبر در وین برگزار می‌شود. این رویداد و نتایج حاصل از آن می‌تواند در تعیین مسیر قیمت‌ها در سال آینده میلادی تاثیر چشمگیری داشته باشد. با این حال جنگ تجاری آمریکا با چین و عواقب اقتصادی آن می‌تواند تصمیمات اوپک را تحت‌تاثیر قرار دهد.

  نگاه بازار به نشست وین

 در شرایطی که جنگ تجاری واشنگتن و پکن چشم‌انداز بازار نفت را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و فعلا نتیجه‌ مطلوبی نیز از مذاکرات تجاری این دو غول اقتصادی به‌دست نمی‌آید، نگاه‌ها به تصمیم اوپک پلاس در رابطه با آینده توافق کاهش تولید دوخته شده و کشورهای حاضر در توافق کاهش تولید بار سنگینی به جهت حفظ تعادل بازار نفت بر دوش خود احساس می‌کنند. سنگینی این بار با نزدیک شدن به موعد برگزاری نشست رسمی ۱۳۷ اوپک در وین بیش از پیش احساس می‌شود و حدس و گمان‌ها پیراموان تصمیم احتمالی اوپک نیز بیشتر می‌شود.  درحال‌حاضر تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارند که اوپک در نشست پیش‌رو در وین، یا توافق کاهش تولید را برای سه ماه دیگر، یعنی تا نیمه ۲۰۲۰ تمدید می‌کند یا اینکه اتخاذ یک تصمیم نهایی را به ماه مارس، یعنی آخرین ماه توافق کاهش تولید ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای در روز موکول می‌کند.   به گزارش رویترز، اوپک در این نشست به احتمال قوی بر لزوم پایبندی بیشتر از سوی اعضایی مانند عراق و نیجریه نیز تاکید خواهد کرد. چنانچه این دو کشور پایبندی‌شان به توافق کاهش تولید را رعایت کنند؛ مجموع تولیدات اوپک یک کاهش ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه‌ای بیشتر در روز خواهد داشت که می‌تواند یک بازار متعادل را در نیمه نخست ۲۰۲۰ تضمین کند.   آن‌طور که منابع آگاه می‌گویند، یکی از دلایلی که می‌تواند منجر به تمدید توافق کاهش تولید تا نیمه ۲۰۲۰ شود، تمایل عربستان سعودی به حفظ قیمت‌ها در سطوح فعلی است تا به این واسطه به عرضه اولیه سهام آرامکو ارزش بخشد. در این راستا به احتمال قوی روسیه از سعودی‌ها حمایت خواهد کرد. رئیس‌جمهوری روسیه به تازگی اعلام کرده است «با وجود اختلافات جزئی با اوپک، کشورش به همکاری با این گروه برای تثبیت بازارهای نفت ادامه خواهد داد.» ولادیمیر پوتین، ماموریت مشترک روسیه با اوپک را «متعادل کردن بازار» دانست و گفت: «مهم‌ترین مساله‌ای که می‌خواهم روی آن تاکید کنم، قابل پیش‌بینی بودن است. تنها اقدامات هماهنگ اثر مطلوبی روی بازارهای انرژی بین‌المللی دارند و روسیه همواره یک مشارکت‌کننده مسوول در بازار انرژی بوده است.» منابع آگاه اخیرا اظهار کرده‌ بودند بعید است روسیه در دیدار آینده با اوپک با کاهش بیشتر تولید نفت موافقت کند اما ممکن است در همراهی با عربستان سعودی، برای تمدید توافق کاهش تولید متعهد شود. در هر صورت دولت روسیه به خوبی مطلع است که شراکت سه ساله‌اش با عربستان که علاوه بر نفت در زمینه‌های دیگر نیز پیگیری می‌شود، در صورت عدم همراهی نفتی مسکو با ریاض، دچار فروپاشی خواهد شد.   روسیه درحالی سیگنال همکاری با اوپک برای کاهش تولید را ارسال می‌کند که الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به تازگی به خبرنگاران گفته بود کرملین مایل است حجم جدید میعانات گازی که محصول جانبی استخراج گاز طبیعی است، شامل سهمیه تولید این کشور در توافق اوپک پلاس قرار نگیرد. به این ترتیب باید دید با توجه به انتظاراتی که از رشد قوی تولید میعانات گازی روسیه در سال آینده وجود دارد، اوپک با این پیشنهاد روسیه چه برخوردی خواهد داشت.

 به گفته منابع آگاه،‌ اوپک در نشست بعدی درباره آینده توافق کاهش تولید دو سناریو در دست دارد. سناریوی نخست بر تعیین تکلیف توافق کاهش تولید در دسامبر تاکید دارد به این صورت که در نشست وین توافق فعلی کاهش تولید ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای در روز، تا ماه ژوئن تمدید شود. سناریوی دوم، به تاخیر تصمیم‌گیری تا اوایل سال آینده میلادی تاکید دارد به این صورت که تصمیم‌گیری برای آینده توافق کاهش تولید در نشستی که قبل از مارس ۲۰۲۰ برگزار می‌گردد، نهایی شود. در سناریوی دوم اوپک این فرصت را دارد که بازار را بیشتر بررسی کند و براساس این بررسی در رابطه با توافق کاهش تولید تصمیم‌گیری کند. با وجود این دو سناریو، آن‌طور که یک منبع آگاه در اوپک به رویترز می‌گوید، به احتمال قوی توافق فعلی کاهش تولید در نشست پیش‌رو برای سه ماه دیگر تمدید خواهد شد تا پیامی مثبت از سوی اوپک به بازار نفت ارسال شود. در عین حال باید توجه داشت که عربستان سعودی تمایلی به افت بیشتر قیمت‌ها ندارد. آنها قصد دارند برای حمایت از عرضه اولیه سهام آرامکو، یک کفه زیر قیمت‌ نفت بگذارند تا از سقوط بیشتر آن جلوگیری کنند.

 پیگیری سناریوی نخست، به‌ویژه با توجه به نگرانی‌های عمیقی که از کاهش تقاضای نفت در پی جنگ تجاری و همچنین عدم رعایت سقف تولید از سوی برخی تولیدکنندگان عضو اوپک مانند عراق و نیجریه وجود دارد، بسیار محتمل به نظر می‌رسد. آن‌طور که این دو منبع آگاه به رویترز گفته‌اند «اعلام رسمی کاهش بیشتر تولید فعلا بعید است با این حال پیامی درباره پایبندی بهتر به توافق فعلی، باید به بازار ارسال شود. عربستان سعودی که بزرگ‌ترین عضو اوپک است، پیش از متعهد شدن به کاهش بیشتر تولید، مایل است در وهله نخست به پایبندی به محدودیت عرضه فعلی متمرکز شود.» یکی از این منابع آگاه به رویترز گفت: سعودی‌ها می‌خواهند ابتدا بررسی کنند کسانی که به توافق پایبند نبوده‌اند، چگونه عمل می‌کنند و بعد بحث کاهش بیشتر تولید را مطرح کنند.   با وجود موج خوش‌بینی که از تمدید توافق کاهش تولید تا نیمه سال آینده در بازار ایجاد شده است، آمریتا سن، از تحلیلگران انرژی‌اسپکتس عقیده دارد «تمدید پیمان اوپک پلاس تا ژوئن ممکن است کافی نباشد زیرا بازار منتظر کاهش بیشتر تولید و تمدید پیمان تا پایان سال ۲۰۲۰ است.»

  تداوم تردیدهای تجاری

 در شرایطی که اوپک برای حفظ تعادل بازار نفت تلاش می‌کند، پکن نیز در زمینه دست یافتن به توافقی تجاری با آمریکا تلاش‌هایش را رها نکرده است. روزنامه وال‌‌استریت‌ژورنال روز پنج‌شنبه با انتشار گزارشی به نقل از منابع آگاه اطلاع داد که چین مذاکره‌کنندگان ارشد آمریکایی را برای شروع دور جدید مذاکرات رو در رو به پکن دعوت کرده است. این دعوت در ادامه تلاش‌هایی است که سعی دارد دستکم به یک توافق محدود به منظور بهبود اوضاع دست یابد، این درحالی است که رئیس‌جمهوری آمریکا هرگاه مذاکرات در مسیری مثبت قرار داشته‌اند با یک اظهارنظر ناگهانی، مذاکرات را از مسیر اصلی منحرف کرده است. خبر اخیر درحالی منتشر شده که درحال‌حاضر یکی از عوامل کلیدی اثرگذار بر چشم‌انداز تقاضای نفت‌خام، مذاکرات تجاری میان پکن و واشنگتن و نتایج آن است. وزارت بازرگانی چین روز پنج‌شنبه اعلام کرد تمام تلاش خود را خواهد کرد تا به یک توافق اولیه با ایالات‌متحده دست یابد تا به واسطه آن، به یک جنگ تجاری طولانی‌مدت و مخرب پایان دهد. با وجود این تلاش‌ها اما بسیار بعید است دست یافتن به چنین توافقی تا پایان سال‌جاری میلادی ممکن شود.