پیش بینی روند بازار سهام در اولین ماه پاییز

بورس تهران در حالی هفته را به پایان برد که شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته پیشین ۵.۵ درصد کاهش یافت. بازار روز چهارشنبه با افزایش ۱۰ درصدی ارزش معاملات همراه بود، ارزش کل معاملات بورس به رقم قابل‌توجه ۱۷ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم از دهم شهریورماه بود.

حقوقی‌ها در صف خرید

نمادهای تأثیرگذار بر رشد شاخص فارس (صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تأمین)، فملی (ملی صنایع مس ایران)، کچاد (معدنی و صنعتی چادرملو)، کگل (معدنی و صنعتی گل‌گهر) و وبملت (بانک ملت) بودند که به‌غیراز فارس و کچاد، همگی با خروج پول حقیقی مواجه بودند، معنای این تغییر مالکیت آن است که معامله‌گران حقوقی با خریدهای عمده در این نمادهای بزرگ و شاخص ساز عامل رشد 30 هزار واحدی شاخص در روز چهارشنبه بودند. فملی، وبملت و تاپیکو بیشترین ارقام خروج پول حقیقی از بازار روز چهارشنبه را داشتند. خروج پول حقیقی از نماد فملی 2 هزار و 131 میلیارد تومان، از وبملت 2 هزار و 99 میلیارد تومان و از تاپیکو یک‌هزار و 6 میلیارد تومان بود.

BD1F06D4-0108-4298-A52B-7ADC3871F047

تاریخ تکرار می‌شود؟

در هفته ابتدایی مهرماه 1397 عدد شاخص از 165 هزار و 72 واحد به 187 هزار و 406 واحد رسیده که رشد 22 هزار و 334 واحد معادل 13.5 درصدی را نشان می‌دهد. فاصله کمترین و بیشترین عدد شاخص در طی مهرماه 30 هزار و 408 واحد معادل 18.5 درصد است، درواقع مقایسه تغییرات هفته ابتدایی نسبت به تغییرات کل ماه نوسان کمتری را نشان می‌دهد.

053802D9-8714-45C9-B19F-A6579F64D70D

فاصله کمترین و بیشترین رقم شاخص طی شهریورماه  1397  معادل 26 هزار و 826 واحد است، درنتیجه هفته ابتدایی مهرماه نسبت به ماه پیشین نیز کم‌توانی است.در هفته ابتدایی مهرماه 1398 شاخص کل بورس از رقم 311 هزار و 471 واحد به 318 هزار و 250 واحد رسیده که رشد 6 هزار و 779 واحد معادل 2.18 درصدی را نشان می‌دهد. فاصله کمترین و بیشترین عدد شاخص در طول مهرماه 24 هزار و 799 واحد معادل 8.23 درصد است. که مانند سال 1397، هفته ابتدایی نسبت به تغییرات کل ماه نوسان کمتری دارد.

فاصله کمترین و بیشترین رقم شاخص طی شهریورماه 1398 نیز 35 هزار و 931 واحد است، درنتیجه مانند سال 97، هفته ابتدایی مهرماه نسبت به ماه پیشین نیز کم‌توانی است.

11E32039-7A86-4167-A638-E6DB4AB8154D

اگر به قول تحلیل‌گران فنی قرار بر تکرار تاریخ باشد، به نظر می‌رسد هفته ابتدایی مهرماه امسال نیز شاخص روندی کم نوسان و روبه بالا خواهد داشت. خوش‌بینان بازار معتقدند با توجه به افزایش قیمت دلار، باید ارزش سهام شرکت‌های صادرات محور نیز افزایش یابد. شرکت‌های صادرات محور توان بالا کشیدن بازار رادارند، درنتیجه اگر نرخ بالای دلار در بازار آزاد همچنان پایدار باشد روند بازار بورس در هفته آینده صعودی خواهد بود. برخی‌ها نیز با استناد به لیست بلند عرضه‌های اولیه پاییز امسال امیدوارند ورود نقدینگی به بازار بازهم موتور محرکه‌ی بورس به سمت بالا باشد. گفته می‌شود حدود 14 شرکت جدید پاییز امسال بورسی خواهند شد. پتروشیمی‌های الوند و بوعلی، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، شرکت رجا، شرکت توسعه عمران‌ امید، تأمین‌ سرمایه تمدن، شرکت صنایع غذایی کورش، شرکت اوپال پارسیان سنگان، لیزینگ اقتصاد نوین، سپید ماکیان، لیزینگ کارآفرین، پتروشیمی بندر امام و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از مهم‌ترین عرضه‌ اولیه‌های احتمالی پاییز امسال در بازار سرمایه خواهند بود.

 

سیگنال های کور در بورس

از سوی دیگر فعالان بدبین بازار معتقدند تکان‌های روبه بالای بازار مصنوعی است و واقعیت بازار بورس تعدیلات و اصلاحاتی است که با تحلیل بنیادی و وضعیت مالی شرکت‌های بورسی مطابقت بیشتری دارد. آن‌ها می‌گویند مثبت شدن شاخص ممکن است رخ بدهد اما روند کلی بازار را تغییر نخواهد داد. از دید این گروه باوجود اصلاح قیمت برخی نمادها اما هنوز نسبت قیمت به درآمد آن‌ها با رکوردهای تاریخی بورس تهران فاصله چشمگیری دارد و این مساله به معنای آن است که پتانسیل بنیادی برای افزایش قیمت از پشتوانه قوی برخودار نیست.

از این نگاه خبر افزایش صادرات نفت ایران نیز می‌تواند سیگنالی بازدارنده برای نوسان بیشتر دلار حداقل در مقطع کوتاه مدت باشد در این حالت سوخت دلاری بورس نیز به میزان نیست که بتواند به ارتفاع های فتح شده در میانه تابستان مجددا صعود کند.

تشخیص جهت بازار

برخی تحلیل گران بازار سهام می گویند برای آنکه جهت بازار مشخص شود باید سه روز و نیم مثبت باشد. به گفته آنان روند مثبت از اواسط روز سه شنبه شروع شده و درچهارشنبه نیز ادامه داشته بنابراین اگر روز شنبه و یک‌شنبه نیز صعودی باشد می‌توان امید داشت جهت بازار تغییر خواهد کرد و جریان غالب بازار را موافق صعود شاخص تشکیل دهند. از دید این گروه شنبه و یک شنبه روزهای حساسی برای سهامداران هستند. به باور این گروه باید دید اعتماد لطمه خورده در بازار که هم حقیقی ها و حقوقی ها را در بر می گیرد می تواند احیا شود و جهت بازار تغییر کند؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.