«چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا روز جمعه گفت «برنامه جامع اقدام مشترک» کماکان یکی از عناصر کلیدی برای ضمانت امنیت منطقه است.

میشل که در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد حفظ این توافق هسته‌ای را در بحبوحه اقدامات آمریکا علیه آن، ضروری توصیف کرد.

میشل گفت: «توافق هسته‌ای ایران، کماکان یکی از عناصر کلیدی نظام منع اشاعه و امنیت منطقه است. بنابراین، حفظ برجام و اجرای کامل آن از سوی همه طرف‌ها ضروری است.»

وی اضافه کرد: «این توافق که به تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده کماکان پابرجا است و برای ما شکی وجود ندارد که تعهدات طرف‌ها برای رفع تحریم‌ها ذیل این توافق، کماکان پابرجا هستند.»

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) مدعی شد قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت که به موجب برجام علیه ایران متوقف شده بودند، مجدداً اجرایی شده‌اند.

آمریکا قبل‌تر از آن با تحویل دادن اطلاعیه‌ای در تاریخ ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) به شورای امنیت، ضمن متهم کردن ایران به نقض برجام، خواستار بازگرداندن این قطعنامه‌ها شده بود.

 بسیاری از اعضای شورای امنیت، تفسیر ایالات متحده درباره قانونی بودن اطلاعیه این کشور برای آغاز روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را زیر سئوال بردند. خبرگزاری رویترز ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

رئیس شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد نیز گفته‌اند با توجه به مخالفت اعضای شورای امنیت اقدام آمریکا را بلااثر دانسته‌اند.

با وجود این، دولت آمریکا بر اینکه قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران بازگشته‌اند اصرار می‌ورزد. واشنگتن روز ۳۱ شهریورماه با صدور یک فرمان اجرایی، طرف‌هایی که از نظر این کشور تحریم‌های مذکور را نقض کنند را به تحریم تهدید کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.