«امانول ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که پاریس و شرکای این کشور خود را ملزم به اجرای برجام می‌دانند. 

او در این سخنرانی گفت: «راهبرد فشار حداکثری [علیه ایران] که طی سال‌های گذشته به کار گرفته شده، امکان خاتمه دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را فراهم نیاورده است.»

وی اضافه کرد: «همان‌طور که احتمالاً به خاطر دارید، فرانسه کشور آغازکننده مذاکراتی که به برجام منتهی شد نبود، اما فرانسه و شریکانش، کماکان الزام به اجرای کامل این توافق را حفظ خواهند کرد و عدول ایران از این توافق را نخواهند پذیرفت.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته‌ای برجام قادر به فعال‌سازی ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه»، برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران نیست. 

او گفت: «ما بر سر فعال‌سازی مکانیسمی که ایالات متحده به دلیل خروج از برجام قادر به فعالسازی آن نبود، مصالحه نخواهیم کرد. این اقدام، (اقدام آمریکا) به منزله تضعیف شورای امنیت و مرجعیت تصمیم‌های آن خواهد بود، ضمن آنکه تنش‌ها در منطقه را تشدید خواهد کرد.»

ماکرون سپس با اشاره به طرح چند بندی خود که به عنوان طرح مکمل برجام در سخنرانی دو سال پیش خود در همین نشست مطرح کرده بود اشاره کرد. 

او گفت: «اما لازم است، همان‌طور که در سخنرانی دو سال پیش در مجمع عمومی گفتم ما چارچوبی ایجاد کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند و علاوه بر آن، این کشور را بابت فعالیت‌هایش در زمینه موشک‌های بالیستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه پاسخگو می‌کند.»

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) مدعی شد قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت که به موجب برجام علیه ایران متوقف شده بودند، مجدداً اجرایی شده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.