مهرماه سرآغازی مثبت برای بازار سرمایه ؟

عمیدی به روند معاملات بورس در آخرین روز معاملاتی هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و افزود: در روند معاملاتی دومین روز مهر ماه، شاهد حمایت سهامداران حقوقی از نمادهای بزرگ بودیم و رشد ۳۰ هزار واحدی شاخص بورس در این روز به واسطه معاملات پرحجم در نمادهای بزرگ رخ داد.

وی ادامه داد: حمایت از شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز بورس، اگرچه در این مقطع می‌تواند روند کلی معاملات بورس را تحت شعاع قرار دهد اما بی‌تفاوتی سهامداران عمده‌ در نمادهای کوچکتر و قفل شده در صف‌های فروش می‌تواند تصور یک‌جانبه بودن سیاست حمایت از نمادهای بزرگ بورس را تقویت کند.

عمیدی خاطرنشان کرد: این ذهنیت که فقط باید شاخص کل و نمادهای بزرگ مثبت شود و در نمادهای کوچک شاهد صف‌های فروش قفل شده باشیم با تئوری حمایت از کل بازار سرمایه سازگار نیست.

الزام شرکت‌ها به بازارگردانی از اواسط مهرماه

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد سیاست الزام شرکت‌ها به بازارگردانی از اواسط مهرماه، یکی از بهترین تصمیمات اتخاذ شده در این مدت بود که باید برای کل بازارهای بورس، فرابورس و پایه فرابورس الزامی شود.

وی به مزایای استفاده از اسناد خزانه اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت اسناد خزانه ضرورت دارد تا شورای عالی بورس در زمینه قوانین اسناد خزانه در بازار پایه فرابورس نیز تجدیدنظر کند تا این شرکت‌ها بتوانند نیز هم‌ردیف با باقی شرکت‌های بورسی و فرابورسی قوانین خرید سهام خزانه را اجرا کنند.

عمیدی اظهار داشت: ۶ نماد بانکی در بازار پایه فرابورس حضور دارند که مصوبه حمایتی بانک مرکزی در مورد سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بازار سرمایه و اجازه صادر شده، به دلیل ضعف موجود در قانون سهام خزانه برای این ۶ بانک اجرایی نشده است.

تاثیر مثبت انتشار گزارش ۶ ماهه شرکت‌ها در بورس

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با به پایان رسیدن شهریورماه باید در انتظار انتشار گزارش ۶ ماهه شرکت‌ها و گزارش حسابرسی شده شرکت‌ها تا انتهای مهرماه باشیم، اظهار داشت: افزایش نرخ‌های اتفاق افتاده برای صنایع متفاوت در کنار میزان تغییرات تولید و فروش شرکت‌ها احتمالا با نتایج متفاوتی همراه خواهند بود که باعث شگفتی بازار می‌شوند.

وی به اقداماتی که زمینه بازگرداندن رونق به معاملات بورس را فراهم می کند اشاره کرد و گفت: از جمله ابزارهای تشویقی برای بازگرداندن رونق به معاملات بورس و اعتمادسازی بیشتر سهامداران حقیقی و حقوقی، افزایش سطح اعتبارات مشتریان حقیقی و حقوقی است که می‌تواند موجب افزایش درآمد کارگزاران و افزایش حجم و گردش معاملات شود.

روند مثبت معاملات در بورس کالا

عمیدی با بیان اینکه توجه به این نکته ضروریست که روند معاملاتی محصولات در بورس کالا و فلزات همچنان صعودی و مثبت باشد، گفت: همچنین با راه اندازی بورس مسکن، شاهد عرضه دارایی‌های شرکت‌ها به خصوص بانک‌ها در این بازار بوده و ارزش‌گذاری دقیق‌تری نسبت به این دارایی‌ها و در نهایت ارزش‌گذاری شرکت ها صورت می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ورود زیرمجموعه‌های شرکت‌ها به بازار فرابورس در منصفانه کردن ارزشگذاری‌ها موثر بوده و این اقدام باید با دقت بیشتری انجام شود، افزود: ظرفیت‌های فعلی قوانین افزایش سرمایه که با مشوق‌های خوبی همراه شده است نباید از  چشم هیئت مدیره شرکت‌ها مخفی بماند و باید به سرعت در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهار داشت: متأسفانه شاهد هستیم که در برخی از شرکت های سیمانی با وجود تأیید این نوع افزایش سرمایه‌ها در مجامع، از طرف سهامداران عمده تا به امروز اقدام مناسبی شکل نگرفته و انجام این نوع افزایش سرمایه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

عمیدی پیش بینی خود از روند معاملات بورس را اینگونه بیان کرد: به نظر می‌رسد با تثبیت نرخ ارز در قیمت‌های فعلی دوباره شاهد بهبود وضعیت معاملات بورس و بازگشت رشد مجدد به بازار سرمایه باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.