پیش بینی کاهش ارزش دلار

وادار شدن بانک مرکزی آمریکا به تزریق سنگین نقدینگی به بازارهای مالی برای کاستن از تبعات کرونا باعث شده است تا دلار تحت فشار زیادی در برابر ارزهای امن قرار گیرد. در همین رابطه استفان روچ- استاد اقتصاد دانشگاه ییل پیش بینی کرد سال آینده با ریزش دلار همراه باشد. به عقیده روچ این احتمال که ارزش دلار کاهش شدیدی پیدا کند دیگر یک اتفاق دور از ذهن نیست.

روچ در گفتگو با سی ان بی سی با اشاره به اینکه داده های مربوط به شاخص های کلان نظیر پس انداز و حساب جاری چندان دلگرم کننده نیستند، افزود: کسری حساب جاری آمریکا از هر کشور دیگری در جهان بیشتر است و در سه ماهه دوم سال وضع خیلی بدتر شده است. مجموع پس انداز دولت، کسب و کارها و شهروندان به سطوح پایین کم سابقه ای است که شاید تنها در طول بحران مالی ۲۰۰۹ مشابه آن را دیده بودیم. 

وی که پیشتر نیز در ماه ژوین سال قبل پیش بینی سقوط دلار طی دو سال اینده را کرده بود معتقد است این اتفاق سال آینده خواهد افتاد و اگر روند افزایش کسری و بدهی حساب های دولتی ادامه داشته باشد، این ریزش تشدید خواهد شد. به عقیده این اقتصاددان آمریکایی، دلار در برابر حوادث پیش روی خود از ایمنی لازم برخوردار نیست. 

روچ که سابقه مدیریت شعبات بانک مورگان استنلی در کشورهای آسیایی را نیز برعهده داشته است از احتمال ۵۰ درصدی وقوع رکود اقتصادی در آمریکا خبر می دهد و می افزاید: فصل پاییز احتمالا باعث اوج گیری مجدد شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا خواهد شد.  شاید میزان شیوع به حدی بالا باشد که دولت مجبور به اعمال مجدد قرنطینه های سراسری شود که در این صورت تمام پیش بینی های خوش بینانه از ثبت رشدهای بالا در سه ماهه سوم و چهارم سال غلط از اب در خواهند آمد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.