رعب آورترین عارضه کرونا خودش را نشان داد

هر روزی که از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد، دانشمندان با ابعاد مختلف رفتاری این ویروس بیشتر آشنا می‌شوند. پیشتر دانشمندان اعلام کردند ویروس کرونا مستقیما می‌تواند باعث درگیر شدن اندام‌های مختلف بدن از جمله ریه ها، کلیه، مغز و دستگاه گوارش شود. با این حال، دانشمندان به تازگی به عجیب‌ترین مورد در این زمینه برخورد کردند.

بر این اساس، شواهد علمی نشان می‌دهد یک مرد ۴۵ ساله پس از ابتلا به ویروس کرونا و بهبودی، به بیماری پارکینسون دچار شده است. پیش‌تر ارتباط ابتلا به پارکینسون با بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا، هپاتیت سی، آنسفالیت ژاپنی و یا ویروس نیل غربی اثبات شده بود. با این حال، این برای نخستین باری است که دانشمندان ارتباط میان ابتلا به کووید ۱۹ و پارکینسون را مشاهده کرده اند.

پارکینسون که در میان مردم به لرزش در زمان استراحت معروف است، غالباً در سنین پیری مشاهده می‌شود. با این حال، این بیماری در جوانان نیز دیده می‌شود. این بیماری بر اثر از میان رفتن سلول‌های تولید کننده دوپامین در مغز رخ می‌دهد. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است. افزایش نسبت استیل کولین به دوپامین در غده‌های قاعده‌ای مغز موجب نشانه‌های لرزش، سفتی عضلات، و کندی حرکات می‌شود. پزشکان می‌گویند هر دو عامل ژنتیکی و محیطی در بروز این بیماری دخیل هستند.

با توجه به آنکه پیش‌تر دانشمندان حمله مستقیم ویروس کرونا به مغز را اثبات کرده بودند، وجود رابطه میان ابتلا به پارکینسون و کووید ۱۹ موضوع شگفت انگیزی نمی‌تواند باشد.

دانشمندان دانشگاه ییل آمریکا اعلام کردند ویروس کرونا می‌تواند با تاثیر بر سلول‌های مغزی و ربودن آنها، از این سلول‌ها برای تکثیر خود استفاده کند. دانشمندان در این تحقیقات اعلام کردند سلول‌های مغزی یکی از اهداف مورد علاقه ویروس کرونا است.

دکتر آکیکو ایواساکی، مدیر این تحقیقات اعلام کرد: یافته‌های ما نشان داد ویروس کرونا می‌تواند نورون‌های مغزی را مورد حمله قرار دهد. ما در مغز بیماران کرونایی شاهد نورون‌های آلوده به کووید ۱۹ بودیم. زمانی که نورون‌های آلوده را مورد مطالعه قرار دادیم شاهد آن بودیم که این سلول‌ها از منظر متابولیکی (سوخت و ساز سلولی) بسیار فعال بودند. این نشان دهنده آن است که ویروس پس از ابتلای سلول‌های مغزی، آن‌ها را از بین نمی‌برد بلکه با تغییر کارکرد این سلول ها، از آن‌ها برای تکثیر خود استفاده می‌کند. در واقع ویروس سلول‌های مغز را به بردگی خود در می‌آورد.

او افزود: زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، این سلول‌های می‌توانند باعث کاهش اکسیژن در سلول‌های مجاور مغز شوند. از زمانی که ویروس سلول‌های مغزی را درگیر خود می‌کند، می‌تواند صدمات قابل توجهی به آن سلول و سلول‌های مجاور آن وارد کند.


بیشتر بخوانید


پیش‌تر نیز دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا از حمله مستقیم ویروس کرونا به سلول‌های مغزی خبر داده بودند.

دانشمندان آمریکایی اعلام کردند ویروس کرونا توانایی آن را دارد که به طور مستقیم به مغز حمله کند. این حمله می‌تواند منجر به بروز علائمی مانند سردرد، گیجی و پریشانی، و هذیان گفتن بیمار شود.

اندرو ژوزفسن، مدیر این پژوهش از دانشگاه کالیفرنیا در این باره گفت: ما برای انجام تحقیقات از فناوری بسیار دقیقی بهره گرفتیم. دانستن این موضوع که ویروس کرونا می‌تواند چه تاثیراتی بر مغز داشته باشد برای دانشمندان از اهمیت بالایی برخوردار است.

محققان می‌گویند به هیچ عنوان شگفت آور نخواهد بود که ویروس کرونا بتواند باعث پاره شدن غشای خونی مغز شود. در حقیقت غشای خونی دور سلول‌های مغزی را گرفته و علاوه بر خون رسانی به این سلول ها، مانع از ورود عوامل خارجی و بیماری زا به آن‌ها می‌شود. حال به نظر می‌رسد کووید ۱۹ می‌تواند این غشا را نابود و به سلول‌های مغزی حمله کند.

محققان معتقدند احتمالاً ویروس کرونا از راه بینی و از طریق عصب مربوط به حس بویایی وارد مغز می‌شود. این عصب در کارکرد حس بویایی اهمیت زیادی دارد. از همین رو، از دست دادن حس بویایی یکی از علائم رایج در میان مبتلایان به ویروس کرونا است. بخشی از مغز که مسئول حس بویایی است با سایر بخش‌های مغز در ارتباط است و به آن‌ها پیام‌هایی می‌فرستد. این مناطق خود مسئول بخش یادگیری، حافظه و احساسات هستند.

بخش حس بویایی مغز برای ارتباط با سایر بخش‌ها از مواد شیمیایی مانند دوپامین که نقش مهمی در لذت و تحرک ما دارد، استفاده می‌کند. احتمالا ویروس کرونا باعث تغییر سطح دوپامین خون می‌شود. همچنین این ویروس احتمالا بر میزان مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین و استیل کولین تاثیرگذار است. تمامی این مواد شیمیایی در فرآیند‌هایی مانند تمرکز و توجه کردن، یادگیری، حافظه و رفتار فرد اثرگذار هستند.

این تغییرات در مواد شیمیایی منجر به تغییرات در رفتار، خستگی و تغییرات شناختی می‌شود که در بیماران مبتلا به کرونا شایع است. همین موضوع منجر به بروز عوارضی مانند استرس، نگرانی و اضطراب، و افسردگی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ می‌شود.

همچنین استرس باعث برهم خوردن سطح سروتونین و کورتیزول مغز می‌شود که می‌تواند خلقیات و رفتار ما را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه، این تغییرات می‌تواند باعث افسردگی، و نگرانی و اضطراب در فرد شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.