این روزها همزمان با افزایش چشمگیر قیمت ها در بسیاری از بازارهای موازی شاهد افزایش قیمت مسکن هم هستیم. این در حالی است که بسیاری از متقاضیان مسکن که قصد خرید واحد مسکونی در سال های گذشته را داشتند این روزها حتی فکر خرید خانه را هم از سر خود دور کرده اند و سعی می کنند تنها با  پس انداز خود ملک جدیدی را اجاره و یا تمدید کنند.

این در حالی است که زمان دریافت تسهیلات خرید مسکن رسیده و بسیاری از متقاضیان سعی دارند که واحد مسکونی تهیه کنند اما نمی دانند که چه زمانی می توانند خانه های مناسب با پس انداز خود تهیه کنند.

به گفته بسیاری از کارشناسان نیمه دوم سال به دلیل کاهش تعداد متقاضی بهترین زمان برای خرید مسکن به شمار می رود. عقبایی نایب رییس اول اتحادیه املاک کشور بیان می کند: در نیمه دوم سال شاهد افزایش رکود در بازار مسکن خواهیم بود و این رکود خوشبختانه بدون افزایش نرخ تورم خواهد بود.

البته در این زمینه بسیاری از کارشناسان معتقدند مهر و آبان بهترین ماه‌ها برای اسباب‌کشی و تصمیم به خرید و یا اجاره‌ی خانه است. اگر فرزندی نداریم و نگران مدرسه و جابه‌جایی کودکان نیستیم، می‌توانیم روی پاییز به عنوان فصلی مناسب برای اسباب‌کشی حساب کنیم.  در این فصل هنوز گزینه‌های خرید و اجاره ملک کم نشده، اما به خاطر کاهش تقاضا، قیمت‌ها کاهش مناسبی پیدا می‌کند.

از دیگر مزیت‌های خرید یا اجاره‌ی خانه در این فصل می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در روزهای پاییز، مشاوران املاک وقت بیشتری دارند تا با حوصله و دقت گزینه‌های مناسب را برایمان پیدا کنند. خیلی از بنگاهی‌ها معتقدند بهترین زمان خرید یا  اجاره مسکن در شش ماه دوم سال است، که با در نظر گرفتن سرمای زمستان، می‌توانیم پاییز را فصلی مناسب برای اسباب‌کشی بدانیم.

قیمت خانه‌ها در فصل زمستان از همیشه ارزان‌تر است، اما به خاطر تعداد کم گزینه‌های خرید یا اجاره‌ی خانه، پیدا کردن خانه‌ مطلوب کار آسانی نیست. البته نباید فراموش کنیم که در این فصل گرفتن وام هم آسان‌تر خواهد بود و ما در زمان کوتاه‌تری به تسهیلات بانکی دسترسی خواهیم داشت. البته نباید از این نکته غافل شویم که اسباب‌کشی در روزهای کوتاه و سرد زمستان کار آسانی نیست و به برنامه‌ریزی درست و آمادگی قبلی احتیاج دارد.

براساس این گزارش و طبق بررسی های انجام شده نیمه دوم سال می تواند بهترین زمان برای خرید مسکن به شمار رود که البته با رشد چشم گیر قیمت ها در مناطق مختلف از جمله غرب و شمل تهران میزان تقاضا در این بخش کاهش یافته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.