نظرسنجی ها هنوز به نفع بایدن جلو می روند. بحث بر سر جایگزینی گینزبرگ هنوز پابرجاست و گزینه هایی مطرح شده اند. ترامپ به دلیل شکست در تحریم ایران، در داخل ایالات متحده مورد انتقاد قرار گرفته و حتی یاران پیشینش هم از این وضعیت راضی نیستند.

نظرسنجی ها چه می گویند؟

نظرسنجی تازه NBC و Wall Street Journal که با همراهی Telemundo در میان لاتین‎تباران آمریکایی انجام شده ، با جزئییت و دوزبانه در دسترس قرار گرفت. بر اساس این نظر سنجی بایدن در میان لاتین‎تباران ۶۲ به ۲۶ درصد پیش است. تحلیلگران خود مؤسسه‎ای که این نظرسنجی را برای این سه رسانه انجام داده، ترجیح دادند تا آن را با نتایج همین نظرسنجی در همین مقطع ۲۰۱۶ مقایسه کنند.. که هیلاری ۶۳ به ۱۶ درصد پیش بود. گروهی نیز معتقدند که با توجه به تغییر روند نظرسنجی ها و این واقعیت که وزن‎دهی و تحلیل خود این مؤسسه نیز نسبت به قبل، حتی نسبت به ۲۰۱۸ تغییر کرده، توصیه می‎کنند که باید این نظرسنجی را با نتایج نهایی Exit Poll "خاص" ۲۰۱۶ مقایسه کرد که نشان می‎دهد، چیز زیادی تغییر نکرده؛ هر چند بایدن به وضوح فضای جدی برای کار دارد و وضع تا حدی جدی است.

نظرسنجی تازه Ipsos که برای رویترز انجام شده، بایدن را ۴۸ به ۴۳ درصد در ویسکانسین جلوتر نشان داده. فاصله دو رقیب در پنسیلوانیا ۴۹ به ۴۶ درصد که یکی از نزدیکترین برآوردها از فاصله در پنسیلوانیا است. 

با توجه به نظرسنجی‎های اخیر و روندی که گزارشهای مختلف فعالان سیاسی در پنسیلوانیا نشان می‎دهد، این ایالت به یکی از حساس‎ترین مناطق نبرد انتخاباتی تبدیل شده و ترامپ بخش مهمی از برتری رقیبش را در این ایالت از بین برده است. به نظر می رسد که تیم دموکرات باید زمان بیشتری را برای اقناع مردم این ایالت به کار برد، وگرنه ممکن است ضربه بزرگی از این ناحیه بخورد.

بایدن به دنبال جذب آرای سرگردان

بایدن در بخشی از سخنان خود، به طور مستقیم، رأی دهندگانی را که از سر نارضایتی از وضعیت موجود آمریکا در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رأی داده بودند، خطاب قرار داد و در تعابیری صمیمانه وعده داد که صدای آنها خواهد بود و اوضاع را تغییر خواهد. ناظران می گویند ترامپ تاحدود زیادی توانسته رای افراد ناراضی که در سال ۲۰۱۶ نام او را به صندوق انداخته اند حفظ کند. به نظر نمی رسد که بایدن بتواند با این شیوه آنها را راضی کند که نظرشان را تغییر دهند.

برت یا میشل اوباما، چه کسی قاضی می شود؟

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که ایمی کانی برت و باربارا لاگوا، دو قاضی منصوب دونالد ترامپ در دادگاه‌های تجدید نظر گزینه‌های محتمل‌تری هستند. این گزارش به نقل از منابع مطلع می‌گوید که ترامپ روز دوشنبه با برت در کاخ سفید دیدار کرده است. از طرف دیگر 

 رسانه آمریکایی هیل توصیه کرد که جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فرصت را غنیمت شمرد و فردی مطرح و برجسته را برای احراز این پست معرفی کند. این نشریه پیشنهاد داد که این فرد باید کسی باشد که آرمان های عدالت جنسیتی و نژادی را پیش برد و مانع از تمهیدات جمهوریخواهان برای معرفی شتابزده جانشینی برای گینزبرگ شود. نشریه هیل عنوان کرد اگر قرار است تاریخ سازی شود، باید زنی برای این پست معرفی شود که مظهر رویای جنبش حقوق مدنی باشد و آن فرد کسی نیست جز میشل اوباما بانوی اول سابق آمریکا.

اما همه چیز به این بستگی دارد که کسی بتواند جلوی ترامپ را برای انتخاب جانشین گینزبرگ بگیرد یا نه. گزینه مطلوب فعلی یعنی ایمی برت، از راست گرایان افراطی به حساب می آید و با حضورش در این منصب می تواند شرایط بدی را به وجود بیاورد. از سوی دیگر اگر دست ترامپ برای انتخاب قاضی دادگاه های تجدید نظر بسته شود، بایدن می تواند با مانور دادن بر روی کسی مثل میشل اوباما که در جامعه آمریکا از محبوبیت برخوردار است، رای خوبی جمع کند.

دارایی دموکرات ها افزایش یافته است

یک مقام انتخاباتی گفته کهبایدن با ۴۶۶ میلیون دلار پول نقد وارد پاییز حساس انتخاباتی شده است و این پول به تازگی برای هزینه انتخاباتی او تعیین شده. این رقم بسیار بالاییست و به نظر می رسد که وقتی در مسیر انتخابات خرج شود می تواند مثمر ثمر باشد از سوی دیگر ترامپ ۳۲۵ میلیون دلار پول دارد که خیلی کم تر از سهم بایدن است. در انتخابات آمریکا میزان پولی که کاندیداها هزینه می کنند می تواند بر روی شانس آنها تاثیر مستقیمی بگذارد. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا ترامپ برای پر کردن این فاصله کاری انجام می دهد یا نه؟

باز هم کرونا...

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا بار دیگر بر روی عملکرد ترامپ در دوران کرونا تمرکز کرده است. او میگوید وقتی کرونا به سراغ آمریکایی ها آمد، ترامپ به فکر مردم نبود بلکه فقط به انتخاب دوباره خودش می اندیشید.  بایدن یاداور شده: به دلیل دروغ‌گویی و بی‌کفایتی ترامپ،‌ما شاهد یکی از بزرگترین تعداد تلفات درتاریخ آمریکا هستیم. ترامپ وحشت کرده است. ویروس برای وی بسیار بزرگ بود. ترامپ در حد این ویروس نبود.

به نظر می رسد که بایدن می خواهد دوباره بی کفایتی ترامپ در کرونا را به آمریکایی ها گوشزد کند. با بهتر شدن اوضاع کرونا در بسیاری از ایالت های آمریکا، این موضوع تقریبا به حاشیه رفته است. این در حالیست که خانواده کشته شدگان ویروس و بیکاران و آسیب دیدگان هنوز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و بایدن سعی دارد تا بگوید ماجرا همین جا تمام نشده و عوارض کرونا نیاز به مدیریت دارد و این کاری نیست که ترامپ از پس آن بر بیاید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.