سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه در بیانیه ای تاکید کرد که تایوان بخش غیرقابل انکار و تجزیه نشدنی از چین است و طرح مسایلی چون وجود «خط میانی» در تنگه تایوان که آمریکا از آن دم می زند،  محلی از اعراب ندارد.

«وانگ ونبین» در مورد این ادعا که تمرین نظامی شبه جنگی ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) در نزدیکی تنگه تایوان به معنای عبور از این مرز میانی است، گفت : چنین موضوعی در حین تنش ها و ارتباطات فزاینده آمریکا با مقام های تایوان مطرح شده است و اعتباری ندارد.

در جریان سفر «کیت کراچ»  معاون وزیر خارجه آمریکا به تایوان، رزمایش هایی از سوی ارتش چین در تنگه تایوان در هشدار به این اقدام آمریکا انجام شد و بارها جنگنده های چین به پرواز درامدند. کراچ بعد از وزیر بهداشت آمریکا،  بالاترین مقام آمریکایی است که از سال ۱۹۷۹ میلادی به تایوان سفر می کند.

وانگ گفت که سفرهای متوالی مقامات ارشد آمریکا به شدت مورد مخالفت و محکومیت چین قرار گرفته است و هشدار داد که این اقدامات نقض آشکار اصل یک چین و بیانیه های مشترک آمریکا و چین است.

وی تحرکات آمریکا را تحریکات سیاسی علیه چین دانست و گفت: چنین کاری به صلح و ثبات تنگه تایوان و مناسبات چین و آمریکا آسیب می رساند.

او هشدار داد که چین در صورت لزوم اقداماتی برای توقف این تحرکات انجام خواهد داد زیرا مسئله تایوان مربوط به حاکمیت و تمامیت ارضی چین و مهمترین و حساس ترین مسئله در روابط چین و ایالات متحده است.  

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد : هیچکس نباید عزم راسخ چین در مخالفت با مداخلات خارجی و تحقق وحدت ملی را دست کم بگیرد آمریکا نیز باید به تعهداتش پایبند بوده و به هرگونه تماس رسمی با تایوان پایان دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.