دکتر مسعو مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت آنفلوآنزا در پاییز گفت: به طور کلی همواره با آغاز فصل سرد سال شاهد بروز موارد تک‌گیر آنفلوآنزا هستیم و در حال حاضر هم ممکن است اتفاق بیفتد. در برخی موارد به دلیل نوع ویروس آنفلوآنزا که جهش‌هایی دارد، تغییراتی در ماهیت ویروس ایجاد می‌شود و باعث می‌شود که عده‌ای که آنتی‌بادی خنثی‌کننده این ویروس را نداشتند و یا واکسن تزریق نکرده بودند، به آنفلوآنزا مبتلا شوند و یک موج اپیدمیک ایجاد شود. این موج اپیدمیک معمولا در فصول سرد سال ایجاد می‌شود و هر چهار تا ۱۰ سال یکبار ممکن است به وقوع بپیوندند. افراد در معرض خطر اگر واکسن تزریق کرده باشند، احتمال اینکه مبتلا شوند، کمتر است.

وی با بیان اینکه بروز موارد تک گیر آنفلوآنزا معمولا از مهر و آبان آغاز می‌شود و حتی ممکن است تا فروردین هم ادامه یابد، افزود: باید توجه کرد که در سال گذشته در آبان، دی و بهمن ماه اپیدمی آنفلوآنزا را داشتیم و حتی منجر به مرگ و میر هم شد، اما از آنجایی که انتقال آنفلوآنزا به شدت بیماری کووید-۱۹ نیست، وضعیت ابتلا به آنفلوآنزا به شدت کرونا نخواهد بود.

مردانی تاکید کرد: هر سوشی که در واکسن از آن استفاده می‌کنند، هر سال با سال دیگر متفاوت است. به همین دلیل است که هر سال باید واکسن آنفلوآنزا را تمدید کرد. عمدتا توصیه می شود افراد بالای ۶۵ سال، کودکان بین شش ماه تا شش سال، افراد دیابتی، بیماران مبتلا به بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی، افراد اچ‌آی‌وی مثبت، زنان باردار و افرادی که به بیماری‌های قلبی، ریوی و کلیوی مبتلا هستند، واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

وی همچنین اظهار کرد: یکی از پیش‌بینی‌های امسال این است که برخلاف سال‌های قبل که اپیدمی آنفلوآنزا را داشتیم، به دلیل مسائلی مانند استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری فیزیکی، شست‌شوی دست‌ها و... که نشان می‌دهد رفتارهای بهداشتی مردم بهتر شده و بارقه‌ای از امید ایجاد می‌کند،  موارد بیماری آنفلوآنزا کمتر شود.

مردانی ادامه داد: در عین حال در کشورهای نیم کره جنوبی که فصل سرد را گذرانده‌اند، مواردی از همزمانی کرونا و آنفلوآنزای عمدتا نوع A  وجود داشته است، اما خوشبختانه شیوع شدیدی اتفاق نیفتاده است که جای امیدواری دارد.

وی درباره زمان تشخیص نوع آنفلوآنزایی که ممکن است امسال در کشور ایجاد شود، گفت: زمانیکه موارد جدید بیماری اتفاق افتد و به آزمایشگاه مرجع ارسال شود، نوع ویروس آنفلوآنزا مشخص خواهد شد.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.