اکبر افتخاری امروز (دوشنبه) در نشست تجلیل از رزمندگان، جانبازان و آزادگان هشت سال دفاع مقدس صندوق بازنشستگی کشوری که به مناسب آغاز هفته دفاع مقدس برگزار شد، اظهارکرد: این برای نخستین بار است که سازمان برنامه و بودجه و مسئولان امر به جای وابسته کردن همسان‌سازی به تخصیص اعتبار و بودجه‌محوری، به سمت مدل‌محور شدن همسان‌سازی حرکت کردند.

وی با بیان اینکه تامین اعتبار و بودجه همسان سازی کار دشوار اما شدنی است، گفت: در شرایط امروز کشور همانند سال های دفاع مقدس باید تلاش ما شبانه روزی شود و شرکت‌ها و هلدینگ‌ها و همه بخش‌های صندوق باید کار کنند تا سهم ما از این بودجه محقق و تامین شود.

افتخاری یادآور شد: امروز در ادبیات همسان‌سازی آنچه حاکم شده، اجرایی شدن حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغلان هم گروه است که این امر برخلاف سال‌های گذشته است و امیدواریم همین روش و ادبیات در سال‌های آینده نیز ادامه یابد و آنچه مبنای تصمیم‌گیری برای افزایش حقوق ها است، همین ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغل هم گروه خواهد بود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه «در شرایط تورمی و خاص کشور که درگیر یک جنگ نابرابر و تمام عیار اقتصادی و رسانه‌ای هستیم، وضعیت بازنشستگان باید درک شود»، گفت: شرایط اقتصادی فشار زیادی به این بخش از جامعه وارد می‌کند و قطعا هزینه‌ها در این دوران چندبرابر زمان اشتغال است و بنابراین، باید به گونه‌ای عمل کنیم که رضایت بازنشستگان تامین شود.

افتخاری ادامه داد: تلاش ما کاهش فاصله‌هاست و اینکه علاوه بر حقوق، طرح های دیگری برای کمک به معیشت و زندگی بازنشستگان اجرا کنیم و خداوند را شاکریم که این انتظار چندساله بالاخره در حال اجرایی شدن است.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه شرایط امروز کشور و جنگ نابرابر اقتصادی و رسانه ای بر علیه ایران اسلامی نیازمند الگوبرداری از رفتار و فرهنگ دفاع مقدس است، گفت: زنده نگه داشتن دفاع مقدس و دوران جنگ تحمیلی به معنای جنگیدن همیشگی نیست، بلکه به معنای زنده نگه داشتن ارزش ها، ادبیات و فرهنگ و توانمندی ها و تاب آوری حاکم بر آن دوران است.

افتخاری تصریح کرد: گرامی داشت دفاع مقدس و شرایط زمان جنگ تحمیلی یک ضرورت است، چراکه اگر شرایط امروز کشور از زمان جنگ و فشارهای اقتصادی آن زمان بیشتر نباشد، قطعا کمتر هم نیست و اگر بخواهیم از شرایط امروز به خوبی عبور کنیم تنها با تکیه بر ارزش های دوران دفاع مقدس این مهم محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: «ایمان راسخ» و اینکه نباید در خدمت به مردم ذره ای تردید و ترس داشته باشیم؛ «شرافت» که نیاز ضروری زندگی و کار امروز است و هم باید در زبان و هم در عمل جاری شود؛ «ایثار» که ارزش مهم دفاع مقدس بوده و در شرایط امروز کشور نیاز قطعی است و بدون ایثار و از خودگذشتگی هم در بین مسئولین و هم در بین مردم قطعا نمی توان از فشار اقتصادی امروز عبور کنیم.

افتخاری «صداقت» را درس بزرگ دفاع مقدس برای این دوران دانست و گفت: این ارزش باید به عنوان یک الگو در کار و رفتار همه ما وجود داشته باشد و صداقت در گفتار و رفتار اهمیت بسزایی در گذر از این دوران دارد. البته بسیاری دیگر از ارزش ها در آن دوران بر جامعه ما حاکم بود که امروز نیز نیاز زیادی به آن ها داریم که «همدلی و همگرایی» برای خدمت از آن جمله است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه «وظیفه همه ما است که روحیه و فلسفه دفاع مقدس را حفظ و منتقل کنیم» گفت: باید بیش از گذشته برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس تلاش کنیم.

در این نشست، بهبود خلیلی، سرپرست حوزه مقاومت بسیج صندوق بازنشستگی کشوری، ضمن گرامیداشت و تجلیل از ایثارگران و جانبازان و آزادگان هشت سال دفاع مقدس گفت: همه ساله به مناسبت دفاع مقدس برنامه های مختلفی در صندوق بازنشستگی اجرا می شد که امسال به دلیل بیماری کرونا و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی این برنامه ها اجرا نشد.

وی با بیان اینکه امروز امنیت و آسایش کشور بدون شک مرهون رشادت‌ها و فداکاری جانبازان و شهدای دفاع مقدس است گفت: در صندوق بازنشستگی سه نفر شهید، ۷ نفر فرزند شهید، ۳ نفر آزاده، ۲۷ نفر جانباز شاغل و ۵۰ نفر جانباز بازنشسته، ۲۶ خانواده شهید و همچنین ۸۴۲ نفر بسیجی هستند.

در این نشست، زینب مولایی، فرزند محمدرضا مولایی (از جانبازان جنگ تحمیلی و بازنشسته صندوق بازنشستگی کشوری)، نویسنده کتاب «دلتنگ نباش!»، دقایقی به سخنرانی درباره این کتاب پرداخت. این کتاب خاطرات همسر شهید مدافع حرم «روح الله قربانی» است که با تقریظ رهبر معظم انقلاب توسط انتشارات روایت فتح منتشر شده است.

بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری در پایان این نشست، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از ایثار و فداکاری ۱۱ نفر از یادگاران دوران دفاع مقدس با اهدای لوح، قدردانی کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.