«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان امروز (دوشنبه) در سخنانی درباره تشکیل دولت جدید در لبنان گفت، کشور در وضعیتی است که اجازه حتی یک دقیقه هدر دادن وقت وجود ندارد اما مواضع به گونه‌ای است که هیچ راه‌حل نزدیکی در افق دیده نمی‌‎شود.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، عون ادامه داد، «مصطفی ادیب» نخست‌وزیر مکلف نمی‌خواهد در توزیع کرسی‌های وزارتی نظر سران ائتلاف‌ها را جویا شود و نخست‌وزیران سابق نیز با وی هم‌نظر هستند.

رئیس‌جمهور لبنان گفت، فراکسیون «التنمیه و التحریر» (توسعه و آزادسازی/وابسته به جنبش امل) و «الوفاء للمقاومه» (وابسته به حزب‌الله) بر کرسی وزارت دارایی اصرار دارند و آنها پایبندی خود به طرح فرانسه را ثبت کرده‌اند.

عون ادامه داد: دور کردن فراکسیون‌های پارلمانی از روند تشکیل دولت جایز نیست زیرا همین فراکسیون‌ها هستند که به دولت رأی اعتماد می‌دهند یا بالعکس... همچنین تحمیل کردن وزرا و کرسی‌های وزارتی از یک تیم بر دیگری نیز درست نیست.

رئیس‌جمهور لبنان سپس گفت، در قانون اساسی اختصاص یک وزارتخانه به یک طایفه مشخص نیامده است.

عون در ادامه خواستار لغو سیستم توزیع طایفه‌ای برای وزارتخانه‌های اصلی و عدم اختصاص آنها به طوایف مشخص شد.

 وی در ادامه برخی گمانه‌زنی‌‌ها مبنی بر احتمال لغو توافقنامه جریان وی با حزب‌الله معروف به «مار میخائیل» را تکذیب کرد و گفت، هیچ اشکالی ندارد که با حزب‌الله اختلاف‌نظر وجود داشته باشد و هر کسی نظر خود را اعلام کند.

عون گفت، این «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیست که دولت لبنان را تشکیل خواهد داد بلکه خود لبنانی‌ها باید این کار را انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر توافق بر سر تشکیل دولت انجام نشود، چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: به جهنم خواهیم رفت.

رئیس‌جمهور لبنان درباره تحقیقات انفجار بندر بیروت نیز گفت، این موضوع به زمان بیشتری نیاز دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.