سعد الحریری رهبر جریان المستقبل لبنان که طی روزهای اخیر از او به عنوان گزینه احتمالی برای تشکیل دولت جدید سخن گفته می شد، با بیان اینکه کاندیدای نخست وزیری این کشور نیست، از نیروهای سیاسی خواست که نام او را از میان گزینه ها کنار بگذارند.

خبرگزاری ملی لبنان نوشت، الحریری روز سه شنبه در بیانیه ای تاکید کرد که تنها راه تشکیل دولت جدید این است که میشل عون رییس جمهوری لبنان به قانون اساسی احترام بگذارد و فورا مشورت های پارلمانی برای معرفی نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه را آغاز کند.

الحریری از آنچه «بدعت تشکیل دولت قبل از معرفی نخست وزیر» خواند، انتقاد کرد. 

به دنبال انفجار ۱۴ مرداد در بندر بیروت و افزایش انتقادها به عملکرد دولت لبنان، حسان دیاب نخست وزیر این کشور از سمت خود استعفا کرد.

لبنان نظام پارلمانی دارد و طبق قانون اساسی، رییس جمهوری این کشور پس از مشورت با فراکسیون های پارلمانی فردی را که از بیشترین حمایت برخوردار است، به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه معرفی می کند.

طی روزهای اخیر رایزنی های غیررسمی از سوی نبیه بری رییس پارلمان لبنان با برخی از جریان های سیاسی برای معرفی نخست وزیر جدید صورت گرفت.

گفته می شود بری و حزب الله از معرفی سعد الحریری به عنوان نخست وزیر حمایت می کنند اما حزب جریان ملی آزاد که به میشل عون رییس جمهوری نزدیک است، با معرفی الحریری مخالف است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.