محمد عطریانفر عضو شواری مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره نوع رویکرد مناسب جریان اصلاحات نسبت به انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ اظهار داشت: اکثریت نیرومندی از اصلاح طلبان در انتخابات ۹۸ معتقد به مشارکت در انتخابات بودند و سید محمد خاتمی هم اعلام کرد احزاب بنا به تشخیص خود عمل کنند. این حرف باطلی است که گفته شود اصلاح طلبان به دنبال مشارکت در آن انتخابات نبودند. اکثریت اصلاح طلبان معتقد بودند باید در انتخابات مجلس شرکت کنند حتی اگر شکست بخورند، زیرا هر جریان سیاسی که دست از انتخابات بکشد، در واقع مرگ خود را امضا کرده است. باورم این است که اگر اصلاح طلبان خود را از حضور فعال در انتخابات جدا کنند، پایان فعالیت سیاسی خود را اعلام کرده اند.

وی ادامه داد: اکنون اکثریت نیرومندی از اصلاح طلبان معتقدند که باید برای انتخابات۱۴۰۰ فعال بود و با ایجاد اعتماد با نهادهای قدرت از جمله شورای نگهبان، یک شخصیت کارآمد، رجل سیاسی، صاحب تدبیر و مدیر شایسته که ظرفیت اجتماعی و رای آوری دارد و به تایید شورای نگهبان برسد را معرفی کرده و از او حمایت کنند.

Ity6xPYcKfCe

وی در ادامه با اشاره به نقش رییس دولت اصلاحات در اجماع اصلاح طلبان، اظهار کرد: سید محمد خاتمی همچنان یک سرمایه اجتماعی برای اصلاح طلبان است. تجربه موفق در اداره دو دولت و دستاوردهای مهمی در زمینه توسعه سیاسی و اقتصادی ، سرمایه اجتماعی را برای وی زنده نگه داشته است. ما تجربه موفقی هم در سال۹۲ با حضور خاتمی داشتیم که با «تکرار می کنم» او، نیروهایی به مجلس و شورای شهر راه یافتند اما این ظرفیت به خاطر ناکارآمدی ها، ناتوانی ها و مشکلات دولت روحانی آسیب دیده است اما کسانی که دستی در سیاست ایران دارند، متوجه هستند که همه مشکلات کشور الزاما بر عهده دولت نیست و بیش از هشتاد درصد مشکلات ناشی از شرایط بیرون دولت است.این فعال سیاسی در پایان گفت: منطق درست فعالیت سیاسی اصلاح طلبان و همه گروه های سیاسی این است که احزاب نیرومندی را سامان داده تا آن احزاب به تربیت نیروی انسانی بپردازند و قدرت هم از طریق انتخابات حزبی جابجا شود اما ما چون نتوانسته ایم حزب به معنای واقعی کلمه داشته باشیم، شخصیت های که نفوذ اجتماعی دارند مثل خاتمی یا مرحوم هاشمی در بزنگاه های انتخاباتی می توانند نقش موثری داشته باشند .از این حیث می توانیم در انتخابات۱۴۰۰ از ظرفیت موثری که رییس دولت اصلاحات در اجتماع دارد، استفاده کنیم. گروه های اصلاح طلب هم همچنان خاتمی را به عنوان پرچمدار اصلاحات به رسمیت می شناسند.

Kp1L9C7CAKJN

جامعه روحانیت مبارز در انتخابات ۱۴۰۰ فعال می‌شود

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو شورای مرکزی و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفتگویی با ایلنا در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه «برخی اصولگرایان می‌گویند اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده ریاست جمهوری شرکت نکنند و ما پیروز هستیم یا رقابت درون جناحی است»، گفت: اینکه گفته می‌شود که «اصلاح‌طلبان شرکت نکنند» تحلیل شخصی افراد است، برخی افراد هستند که احساس می‌کند با توجه به شرایط موجود پیروز انتخابات هستند و رقیب را توصیه به عدم حضور می‌کنند، همچنین برخی هم هستند که فکر می‌کنند اصلاح‌طلبان در این دوره به صورت جدی به میدان نخواهند آمد، در مجموع این نظر و تحلیل شخصی افراد است.

مصباحی‌مقدم در ادامه با اشاره به نظرات و موضع‌گیری‌های مقام معظم رهبری در انتخابات‌های مختلف، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب هم همواره بر مساله حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای تاکید همیشگی دارند، حتی در این خصوص فرمودند که اگر کسی مرا هم قبول ندارد یا اگر کسی نظام جمهوری اسلامی را هم قبول ندارد، در انتخابات شرکت کند. موضع ما هم چنین است، ما این موضع را قبول داریم و از آن پیروی می‌کنیم.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که اصولگرایان در انتخابات آتی ریاست جمهوری، چه تصمیمی خواهند داشت؟، گفت: پیش‌بینی من این است که اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری به سمت یک چهره پخته اما با تیم و کابینه جوان خواهند رفت.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، همچنین در خصوص نحوه فعالیت این تشکل در انتخابات پیش‌رو، بیان داشت: جامعه روحانیت در این دوره به صورت فعال به انتخابات ورود خواهد کرد، البته این ورود همراه با مشارکت مجموعه کسانی است که مایل هستند با جامعه روحانیت همکاری کنند.

مصباحی مقدم در ادامه درخصوص برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر حضور رییس‌جمهور نظامی و همچنین اینکه چه افرادی می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای انتخابات سال آینده باشند، گفت: من خصوصیتی برای رئیس‌جمهور نظامی نمی‌بینم، آنچه که مهم است این است که رئیس‌جمهور کارآمد باید باشد.

وی ادامه داد: رییس جمهور آینده باید فردی باشد که بتواند وضعیت اقتصادی کشور را متحول کند و تغییر دهد، بدیهی است که شرایط کنونی اصلا قابل قبول توده مردم نیست، بخش عمده‌ای از مردم در فشار هستند و در سختی‌های شدیدی به‌سر می‌برند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.