کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد دفتر سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی مستقر در وین، در نشست شورای حکام مواضع کشورمان را در مورد خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای و قابیلت های هسته ای رژیم صهیونیستی تشریح نمود.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در ابتدا با اشاره به پنجاهمین سالگرد ان.پی.تی و ابراز تاسف از اینکه این معاهده کماکان تا جهانی شدن فاصله زیادی دارد، گفت: در میان کسانی که خارج از این معاهده هستند، برخی الحاقشان را مشروط به ایجاد "یک محیط خاص" نموده اند و برخی دیگر به دلیل تهدیدی که از سوی کشورهای سلاح هسته ای مشاهده می شود، از انجام این کار دریغ می کنند.

غریب آبادی در ادامه اظهار داشت: بدون شک، پس از شکست بر سر توافق در مورد نتیجه نهایی کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه در سال ۲۰۱۵، آن هم صرفاً به دلیل اعتراض سه کشور در حمایت از یک غیر عضو ان.پی.تی، کنفرانس بازنگری ان.پی.تی در سال ۲۰۲۱ یک سنگ محک قوی برای جامعه جهانی خواهد بود تا ببینیم آیا چندجانبه گرایی هنوز در حوزه کنترل تسلیحات و خلع سلاح موثر است یا خیر.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به اینکه به موضوع جهان شمولی ان.پی.تی و خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای بایستی بدون هیچ تعصبی رسیدگی شود، افزود: ما اعتقاد داریم نادیده گرفتن چنین موضوع مهمی مستقیماً بر صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی تأثیر می گذارد، هنجارهای جهانی کنترل تسلیحات را به چالش می کشد و به اعتبار و دوام ساختار کنونی خلع سلاح و کنترل تسلیحات، از جمله آژانس و رژیم پادمان آن آسیب می رساند. به همین دلیل است که تأکید می کنیم نادیده گرفتن بررسی وضعیت تأسیسات هسته ای و فعالیت های رژیم اسرائیل، آن هم در شرایط عدم حضور تدابیر پادمانی آژانس، اقدامی کاملا خطرناک است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان خاطرنشان ساخت: از آنجا که همه در منطقه خاورمیانه، به جز رژیم اسرائیل، عضو ان.پی.تی هستند و متعهد شده اند پادمان های جامع آژانس را بپذیرند، دستیابی مخفی این رژیم به توانایی هسته ای، در بی توجهی کامل به تمام قوانین و هنجارهای بین المللی، تداوم تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات منطقه و جهان می باشد. علاوه بر این، این وضعیت، دلیلی روشن برای کشورهای منطقه است تا به دنبال ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه باشند.

غریب آبادی با اشاره به اینکه مخالفت با موضوع رسیدگی به موضوع هسته ای رژیم صهیونیستی اسرائیل به معنی رد کردن تمامی گام های عملی برداشته شده برای ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای می باشد، افزود: قویا معتقدیم با نادیده گرفتن نگرانی های مشروع منطقه ای و بین المللی ناشی از خودداری رژیم اسرائیل از پایبندی به ان.پی.تی، این رژیم و طرفداران آن در حال نقض عمدی تمامی هنجارها و مقررات بین المللی هستند.

سفیر کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین اظهار داشت: الحاق فوری و بدون قید و شرط رژیم اسرائیل به ان.پی.تی و قرار دادن تمام مواد، فعالیت ها و تاسیسات هسته ای این رژیم تحت پادمان جامع آژانس، گام های ضروری برای  بهبود بحران هسته ای فعلی در خاورمیانه هستند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، در پایان با اشاره به نقش برجسته آژانس در اجرای تصمیمات و مصوبات کنفرانس عمومی، تأکید کرد: آژانس نباید در این مسیر تحت تأثیر ملاحظات سیاسی قرار گیرد و همچنین نباید به نیابت از یکی از طرف ها در منطقه، وضعیت سیاسی منطقه را در گزارشات خود توصیف کند. از  اینرو، منطق حرفه ای، آژانس را ملزم می کند تا تدابیری برای هدف اجرای پادمان در کل خاورمیانه اتخاذ کند. در این راستا، آژانس باید گزارش مستقل و بی طرفانه ای را در مورد اینکه چه کسی، چگونه، چرا و تا چه اندازه در کار آژانس برای اجرای مأموریت خود در این مسیر اخلال ایجاد می کند، به کشورهای عضو ارائه نماید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.