بورس اوراق بهادار تهران از پس چند هفته بازدهی منفی بالاخره صعودی آرام را تجربه کرد و رشدی ۹.۵ درصدی را به ثبت رساند. هر چند بسیاری از کارشناسان معتقدند بورس با حمایت و بدون حمایت در حال بازیابی اعتماد و پیشروی به سمت کانال‌های از دست داده است اما همچنان در دوره‌هایی هیجان فروش در برخی سهم‌ها بر سهامداران غالب می‌شود. تحلیلگران معتقدند نبود تخصص در میان جمعیت عظیم تازه‌وارد به بورس پیش‌بینی رفتار حقیقی‌ها را با مشکل روبرو کرده است. با این حال برآوردها نشان می‌دهد بورس رشدی ملایم  آرام را در روزهای پیش رو تجربه نماید. شاخص بورس در هفته منتهی به ۲۲ مرداد ماه تا سطح یک میلیون و ۵۵۶ هزار واحدی پایین آمده بود و در این هفته تا سطح یک میلیون و ۷۰۴ هزار واحدی رشد کرد.

دلار به کدام سو می‌رود؟

دلار هفته پرماجرایی را پشت سر گذاشت، عبور از سدهای مقاومتی تازه و رسیدن به کانال ۲۷ هزار تومان در صرافی‌های بانکی، عطش خرید دلار را در میان مردم عادی نیز افزایش داد. بسیاری از صرافان می‌گویند افزایش چهار هزار تومانی قیمت دلار در این هفته سبب شده است تقاضا برای این ارز در بازار افزایش یابد. بانک مرکزی با هدف از میان بردن رانت نسبت به بالا بردن فاصله ارز صرافی‌ها با ارز بازار آزاد اقدام کرده و مجوزی برای فروش دلار پتروشیمی‌ها و ... در صرافی‌های غیربانکی صادر کرده است. دلار با رشدی چهار هزار تومانی بالاترین بازدید را در هفته اخیر از آن خود کرد. میزان رشد دلار در این دوره زمانی ۷.۵ درصد بود.

سکه چقدر بالا رفت؟

سکه تحت تاثیر افزایش قیمت دلار در بازار از یک سو و همچنین نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی از سوی دیگر با افزایش قیمت روبرو شد اما نتوانست همپای دلار و بورس رشد کند و در نتیجه جایگاه سوم را به ثبت رساند. قیمت سکه در این دوره زمانی ۸۵۵ هزار تومان گران‌تر شد و میزان رشد بهای سکه برابر با ۷.۱ درصد گزارش شد.

مسکن و خودرو در چه وضعیتی هستند؟

 هر چند میزان نوسان قیمت مسکن و خودرو در یک هفته قابل رصد نیست اما بهای این دو کالا در بازار که اولی سرمایه‌ای و دومی بادوام تلقی می‌شود، در ماه‌های اخیر رو به افزایش است.

 بر این اساس بهای هر دستگاه پراید ۱۱۱ که خودروی شاخص بازار است به محدوده ۱۲۳ میلیون تومان رسیده است. مظنه ارزان‌ترین خودروها در بازار در محدوده صد میلیون تومان قرار دارد. متوسط قیمت مسکن در تهران نیز از ۲۳ میلیون تومان فراتر رفته است و بررسی‌ها نشان از آن دارد که همچنان تقاضا برای مسکن روندی افزایشی را داراست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.