کاظم خاوازی در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم نامه بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی با موضوع تولید و توزیع کودهای فسفاته گفت: براساس تصمیم اتخاذ شده، قیمت تخم مرغ از درب مرغداری هر کیلو ۱۲ هزار تومان، قیمت برای مصرف کننده هر کیلو ۱۴۵۰۰ تومان و عوارض صادراتی به ازاء هر کیلو ۲۵۰۰ تومان تعیین شد؛ بنابراین قیمت هر شانه تخم مرغ ۱۸۰۰ گرمی برای مصرف کننده حدود ۲۶ هزارتومان خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین وعده داد که "با تمهیداتی که در نظر گرفته شده، در روزهای پیش رو، قیمت تخم مرغ کاهش قابل توجهی می‌یابد.

خاوازی با بیان اینکه تولید تخم مرغ در کشور به اندازه کافی است و سالانه یک میلیون و ۳۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که ۶۰ هزار تن آن مازاد بر مصرف داخلی است، گفت: در هفته‌های اخیر، تقاضای صادرات زیاد بوده و صادرات بی رویه بازار تخم مرغ را به هم ریخته و موجب افزایش قیمت شده است.  در همین راستا رئیس جمهوری به معاون اول دستور پیگیری دادند و در نهایت مقرر شد صدور مجوز صادرات تخم مرغ در اختیار وزارت جهادکشاورزی باشد تا بین تولید و صادرات توازن ایجاد شود.

این دومین افزایش قیمت تخم مرغ در سال جاری است، به‌طوری‌که اوایل تیرماه سقف قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری حداکثر ۹۵۰۰ تومان و قیمت مصرف کننده هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بسته به وزن آن در حدود ۲۰.۰۰۰ تومان تعیین شده بود. اما قیمت هر شانه تخم مرغ در روزهای اخیر در خرده‌فروشی‌ها به بیش از ۴۰ هزار تومان هم رسیده است.  

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی صادرات را علت اصلی این افزایش قیمت دانسته و گفته که علاوه بر آن برخی نیز با سوء استفاده از اهرم صادرات قیمت‌ها را به شکل کاذب بالا می‌برند و حباب ایجاد می‌کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ستاد تنظیم بازار عوارض صادراتی تخم‌مرغ‌ برای شهریورماه را مشروط به تعهد اتحادیه مرکزی مرغداران میهن برای جلوگیری از هرگونه کمبود احتمالی و نیز ثبات و رعایت قیمت‌های مصوب درب مرغداری و مصرف کننده در سطح بازار، از ابتدای شهریور ماه حذف کرده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.