به گزارش اسپوتنیک، در این بیانیه‌ای مشترک که از سوی ۲۵ کشور اتحادیه اروپا به همراه ژاپن، استرالیا، آمریکا و کانادا منتشر شده، آنها از دولت الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس خواسته‌اند تا دست از قطعی اینترنت و مسدود کردن یا فیلتر سایت‌ها بردارد و به الزامات حقوق بشر بین‌المللی در این کشور احترام بگذارد.

در این بیانیه مشترک همچنین آمده است: ما به عنوان امضا کنندگان این بیانیه به شدت گزارش‌های اخیر درباره قطع نسبی یا کامل اینترنت در بلاروس و مسدود سازی سایت‌ها و فیلتر آنها را از سوی دولت این کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹ اوت محکوم می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: قطع اینترنت، مسدود سازی یا فیلتر خدمات و سایت‌ها یک محدود سازی غیرقابل توجیه در حق برگزاری تجمعات صلح طلبانه و آزادی اجتماعات و بیان به ویژه در زمانی است که مردم با فقدان عدالت و شفافیت روبرو هستند.

دولت بلاروس در کنار اقدامات محدودسازی و ارعاب کاندیدای اپوزیسیون و دستگیری‌های گسترده و بازداشت اعضای جامعه مدنی، اقدام به محدود سازی دسترسی به فضای مجازی شامل رسانه‌های اجتماعی کرده است.

این کشورها در بیانیه خود همچنین آورده‌اند: ما به حمایت از مردم بلاروس ادامه می‌دهیم.

در پی پیروزی مجدد لوکاشنکو در این انتخابات که به گفته اپوزیسیون و کشورهای غربی با تقلب همراه بود، اعتراضات گسترده‌ای شکل گرفت و معترضان خواستار برکناری رئیس جمهوری و برگزاری انتخابات جدید شدند.

رهبر اپوزیسیون نیز از بلاروس گریخت و اکنون در لیتوانی به سر می‌برد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.