روزنامه «لاپرس» به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: این توافق، مساله عادی‌سازی روابط با ریاض را مطرح می‌کند و گام دیگری است در راستای آنچه تحلیلگران آن را «عادی‌سازی جایگزین» میان ریاض و یک کشور عبری می‌نامند. 

 به نوشته «لاپرس، بحرین روز جمعه به عنوان دومین متحد عربستان سعودی در خلیج فارس با متوجه کردن نگاه‌ها به ریاض که تاکنون در مقابل فشارهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مقاومت کرده است، به روابط خود با اسرائیل رسمیت داد، این تحول که ترامپ آن را «بواقع تاریخی» توصیف کرده بدون حمایت ریاض که نفوذ زیادی در بحرین دارد، احتمالا به وقوع نمی‌پیوست.

این روزنامه فرانسوی با اشاره به حمایت مالی ریاض از بحرین در سال ۲۰۱۸ و اعزام نیروهای خود در سال ۲۰۱۱ برای حمایت از خانواده حاکم بحرین در میان اعتراض‌های عظیم در این کشور در جریان بهار عربی نوشت: ریاض در خصوص عادی سازی روابط میان بحرین و اسرائیل سکوت کرده است اما یک منبع نزدیک به دولت می‌گوید که این توافق امتیازی برای ترامپ است که فشار زیادی بر ریاض برای برقراری روابط دیپلماتیک خود با دولت عبری وارد می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا این هفته پس از گفت و گوی تلفنی خود با ملک سلمان به خبرنگاران گفت من با پادشاه عربستان سعودی گفت و گو کردم ... ما گفت و گوها را درباره عادی سازی روابط با اسرائیل شروع کرده‌ایم.

لاپرس نوشت: ‌رسانه‌های سعودی در گزارش خود به این موضوع به طور مستقیم نپرداختند اما حمایت ملک سلمان از راه‌حل پایدار و عادلانه در خصوص مساله فلسطین را برجسته‌سازی کردند.

این روزنامه فرانسوی افزود: عربستان سعودی به عنوان مقدس‌ترین در میان اماکن مقدس اسلامی نباید فورا" از بحرین و امارات پیروی کند چرا که به رسمیت شناختن اسرائیل، به مثابه خیانت به آرمان فلسطین شمرده و به تضعیف چهره‌اش به عنوان رهبر جهان اسلام منجر می‌شود.

به اعتقاد تحلیلگران، ریاض نیازی به این کار ندارد؛ عربستان از پیش با اسرائیل که آن را به عنوان سنگری علیه دشمن منطقه‌ای خود، ایران می‌داند، روابط پنهانی‌اش را دارد.

این روزنامه فرانسوی در ادامه به موافقت ریاض در اوایل ماه سپتامبر(ماه میلادی جاری) برای باز کردن حریم هوایی خود برای پرواز مستقیم میان امارات متحده عربی و اسرائیل اشاره و آن را یکی دیگر از نشانه‌های روشن همکاری ریاض با دولت یهودی عنوان کرد.

«رایان بول - Ryan Bohl»  از اندیشکده آمریکایی ژئوپلیتیک «استراتفور - Stratfor» به خبرگزاری فرانسه می گوید:  این همان چیزی است که آن را «عادی‌سازی جایگزین» می‌نامم. سعودی‌ها به آرامی در این مسیر حرکت خواهند کرد ، اما روشن است که پادشاهی عربستان آماده عادی سازی روابط با اسرائیل است.

«کریستین دیوان - Kristin Diwan» از موسسه کشورهای عربی خلیج فارس مستقر در واشنگتن هم در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه می‌گوید: عربستان سعودی از بحرین به طور اغلب به عنوان میدان آزمایش سیاست‌های آینده استفاده می‌کند اما محاسبات ریاض برای این عادی سازی روابط متفاوت از محاسبات یک کشور کوچک بدون وزن و مسوولیت قانونی پادشاهی در خلیج فارس است.

سران بحرین، آمریکا و رژیم صهیونیستی جمعه گذشته در بیانیه‌ای مشترک از ایجاد روابط کامل دیپلماتیک بین منامه و تل آویو خبر دادند. بحرین دومین کشور حوزه خلیج فارس و چهارمین کشور عربی است که تقریبا یک ماه پس از امارات به توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تن داده است.

عربستان همچنان مدعی است که به راه حل تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس پایبند است، اما پس از گذشت ۱۸ سال از ابتکار صلح عربی، رژیم صهیونیستی اقداماتی را برای اشغال دیگر اراضی فلسطینی‌ها انجام داده و آنچنان به تشکیل کشور فلسطینی اعتقادی ندارد. 

وزیر خارجه بحرین روز ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) به همراه «عبدالله بن زاید آل نهیان» همتای اماراتی خود برای امضای توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حضور خواهند یافت.   

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.