برای آگاهی از چند و چون مسؤولیت ماموران پلیس راهور، آخرین آمار تصادفات رانندگی، چگونگی اعمال قانون و جریمه و توقیف خودروی رانندگان متخلف و همچنین موضوع مهم صیانت از ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی با سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور نیروی انتظامی به گفت‌وگو نشستیم.که ادامه بخشهای مهم این گفتگو را می خوانید:

-ماموریت پلیس راه متکی به خودرو است؛ به عبارتی می توان گفت که خودروپایه است. بنابراین تجهیز ناوگان خودرویی پلیس راهور به عنوان یکی از ضروریات همواره مدنظر بوده است.

اخیرا بخش قابل توجهی از ناوگان موتوری و خودرویی پلیس راهور نوسازی شده و امیدواریم این روند  ادامه پیدا کند. 

-اگر تصمیمات طبق برنامه ریزی ‌ها جلو رود بیش از دو هزار دستگاه خودروی سراتو و خودروی کمک دار تویوتا به ناوگان پلیس راهور و راه تا آخر سال تزریق می‌شود.

-در یک بازه زمانی حدودا 14 تا 15 ساله علی‌رغم افزایش چند برابری تعداد خودرو- در حال حاضر بالغ بر 30 میلیون وسیله نقلیه در حال تردد هستند (اعم از موتور و ماشین) - تعداد کاربران نیز افزایش یافته و به موازات آن نیز افزایش تردد را شاهد هستیم. 

-کشور ما در یک بازه زمانی افزایش تصادفات وجانباختگان را داشت اما در سال‌های اخیر تغییرات چشمگیری را شاهد بوده و خوشبختانه با اقدامات انجام شده شاهد کاهش تصادفات و به تبع آن تعداد جانباختگان حوادث ترافیکی هستیم.

-راه، خودرو و انسان از جمله مؤلفه‌های جدی و تاثیرگذار در بروز تصادفات هستند؛ اگرچه برخی‌محیط را نیز از جمله این مؤلفه‌ها می‌دانند. به طور کلی تا وقتی که زیر ساخت مناسب وجود نداشته باشد تمام آن امکاناتی که در بستر تردد و جابجایی و حمل ونقل وجود دارند توفیق لازم را ندارند؛ همچنین تا وقتی که خودروی قابل استاندارد و با کیفیت  نباشد و کاربر هم چه به عنوان سرنشین و چه در جایگاه راننده آموزش مناسب و نحوه رفتار درست را نداند نمی‌توان انتظار داشت که توفیقاتی در حوزه کاهش حوادث داشت ؛ چرا که باید هر کدام از مؤلفه‌های راه،‌ خودرو و انسان در جای خود از کیفیت و بهبود برخوردار باشند.

-ایرادات مهندسی راه از جمله شیب، قوس،‌کمی عرض، خرابی روکش آسفالت و مواردی اینچینی از جمله نقاط حادثه خیز هستند که باید رفع شوند؛ در معابر شهری رفع این موارد به عهده شهرداری است. در معابر برون شهری، سازمان راهداری به عنوان عامل شناسایی و متولی برطرف کردن نقاط حادثه خیز و پر تصادف نقش دارد.

-عدم توجه به جلو، عدم رعایت فاصله طولی، سبقت غیرمجاز و تخطی از سرعت از جمله علل بروز تصادفات هستند؛ همچنین عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی نیز از علل اصلی بروز تصادفات است و می‌توان گفت که این موارد علت وقوع 70  درصد از حوادث و تصادفات رانندگی هستند.

-پلیس موظف است در صورت مشاهده تخلفات نسبت به اعمال مقررات و اجرای قانون اقدام کند؛  اقدامات ایجابی، برخورد با تخلفات رانندگان پرخطر و توقیف خودرو از جمله موارد پیش‌بینی شده است.

-شرایط حاضر که با توجه به شیوع ویروس کرونا مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بیشتر شده است؛ سردار هادیان‌فر تاکید کردند ماموران پلیس راهور در محدوده بیمارستان‌ها رعایت حال مراجعه کنندگان را کرده و از اعمال قانون تخلفاتی که حادثه‌ای را ایجاد نمی‌کند چشم پوشی ‌کنند و اینطور نباشد که اگر خودرویی درجایی نامناسب پارک کرده و معضلی را به وجود نمی‌آورد آن را جریمه کنند چرا که مردم گرفتارند و نباید فشار روحی و روانی‌شان را بیشتر کرد؛ به نظرم این کار هوشمندانه‌ای است که کمترین استرس را برای مردم به دنبال دارد.

-در ماه گذشته چند فقره تصادف داشتیم از جمله تصادفی که در محور اردبیل- مغان به واسطه سبقت غیرمجاز یک دستگاه سواری و بروز تصادف رخ به رخ به وقوع پیوست که متاسفانه 8 نفر از هموطنان جان باختند.

-سرعت، سبقت، حرکات مارپیچ، عبور از چراغ قرمز با شدت و موارد این چنینی که موجب بی‌نظمی ترافیکی می‌شود هم اعمال قانون شده و هم مستوجب توقیف خودرو خواهد بود چرا که سلامت و جان هموطنان را به خطر می‌اندازد.

-تاکیدات همیشگی فرماندهان این بود که استقرار تیم‌های پلیس به گونه‌ای نباشد که شائبه کمین را تقویت کند. هدف پلیس از حضور در جاده‌ها پیشگیری است نه جریمه و ما در صددیم تا رانندگان با حضور پلیس قوانین و مقررات را بیشتر رعایت کرده و از تخلفات حادثه‌ساز مثل سرعت و سبقت غیرمجاز پرهیز کنند.

-هنگام بروز دو تخلف حادثه ساز خودرو حتما توقیف می‌شود؛ همچنین اگر راننده از مواد روان گردان استفاده کند یا در سیستم پلیس شکایت و توقیف به نام خودرو درج شده باشد؛ همچنین خودروهایی که جریمه بیش از یک میلیون داشته باشند از جمله مواردی است که به توقیف خودرو منجر می‌شود.

-رانندگان می‌توانند با مراجعه به سایت راهور 120 از امتیازی که برای پرداخت چند بخشی جرائم رانندگی وجود دارد استفاده کنند؛ با مراجعه به این سایت وضعیت خلافی خودروی خود را مشاهده کرده و مشخص می‌کنند که مبلغ جرایم را در چند بخش واریز کنند؛ بعد از تعیین در هر مرحله مبلغی را که مشخص کرده‌اند واریز کرده و به مرور زمان جریمه خود را پرداخت می‌کنند. 

-مبالغ جرایم رانندگی مستقیماً به حساب خزانه دولت واریز می شود؛ البته در قانون پیش‌بینی شده که مقداری به سازمان‌های مربوطه مثل شهرداری و پلیس تعلق بگیرد برای تعیین زیرساخت‌ها و هزینه های مرتبط با تردد و حمل و نقل.

-اعتراض به جریمه های صادر شده حق قانونی است و در این رابطه واحدهای رسیدگی‌کننده در مرکز اجرائیات پلیس راهور فعال هستند. افراد می‌توانند در صورتی که به جریمه ثبت شده اعتراض دارند به این مراکز مراجعه کرده تا بررسی لازم انجام شود.

-همه تلاش  ماموران پلیس راهور و راه این است که نظارت صورت گرفته و با تخلفات برخورد شود و هیچ مامور موظف نیست که سقفی از برگ جریمه را در بازه زمانی ماموریت خود پر کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.