«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در رد اظهارات وزیر خارجه آمریکا در واکنش به گزارش اخیر آژانس درباره افزایش ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۰ برابر محدوده مجاز در توافق هسته‌ای برجام گفت، واشنگتن به رغم شکست سیاستش در قبال ایران به این سیاست شکست‌خورده ادامه می‌دهد.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته به انتشار گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران واکن نشان داد.

پمپئو در توییتر نوشت: «حسب گزارش‌ها ذخائر اورانیوم ایران به بیش از ۱۰ برابر محدودیت‌های تعیین‌شده در برجام رسیده است. سه کشور اروپایی و سایر کشورها باید چشمشان را به این واقعیت بگشایند که توافق هسته‌ای به تاریخ پیوسته و باید برای اعمال تحریم‌های قوی با ما همراه شوند. فشار و گفت‌وگوهای جامع تنها راه پیش رو است».

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از قبیل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی توییتری به این توییت وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد.

او که طی‌ سال‌های اخیر در نشست‌های کمیسیون مشترک برجام حضور داشته است، در پیام توییتری جدید خود سیاست آمریکا در قبال ایران را شکست خورده خواند و خواستار برداشتن تحریم‌های غیرقانونی این کشور علیه ایران شد.

اولیانوف خطاب به پمپئو نوشت: «فاصله گرفتن ایران از تعهدات برجام، نتیجه مستقیم فشار ایالات متحده است. تحریم‌های غیرقانونی را حذف کنید (به دنبال این کار) ایران فورا به پایبندی کامل برخواهد گشت. ایالات متحده اما در عوض در نظر دارد به سیاست شکست خورده خود ادامه دهد؛ سیاستی که برای امنیت منطقه و موضوع عدم اشاعه مضر است».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود که جمعه هفته گذشته در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت، تأیید کرده که میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران افزایش یافته است.

در گزارش آژانس تصریح شده میزان این ذخائر در حال حاضر ۲۰۱۵ کیلوگرم است که نسبت به گزارش فصلی قبل این نهاد بین‌المللی ۵۳۴ کیلوگرم افزایش یافته است.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام و بی اعتنایی کشورهای اروپایی باقی مانده در این توافق به وعده‌ها و تعهدات بین‌المللی خودشان درباره جبران خسارات این خروج، سلسله اقداماتی را در قالب ۵ گام کاهش تعهدات برجامی ایران اتخاذ کرد و برخی محدودیت‌های برجامی را کنار گذاشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.