«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌الملل در وین روز جمعه به اقدام آمریکا برای نشست اضطراری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

وی در پیامی در توئیتر نوشت: «یکی از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار نشست اضطراری درباره ایران در هفته آینده است. خوب، اما شورای حکام قرار است درباره چه چیزی بحث کنند؟ انحراف ایران از برنامه جامع اقدام مشترک؟»

اولیانوف در ادامه نوشت: «از دیدگاه اختیارات آژانس بین‌المللی انرژی تمی، این نهاد برای بررسی نقش یا نگرانی تشکیل نشده است. شورای حکام مکان مناسبی برای این موضوعات نیست.»

وی در توئیت دیگری نوشت: «روابط بین‌المللی مملو از شگفتی‌هایی است که در تضاد با احساس عمومی است. آمریکا از برجام خارج می‌شود و تلاش می‌کند با نقض قوانین بین‌المللی  کاملا آن را نابود کند و این آمریکا است که امروز خواستار نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سرزنش ایران به دلیل انحراف جزئیت از مفاد ثانویه برجام است.»

 «جکی ولکات»، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی امروز جمعه خواستار برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بحث درباره برنامه هسته‌ای ایران شدند.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۵ گزارش از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای برجام پایبندی ایران به تمامی تعهداتش ذیل این توافق را تأیید کرده است. 

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال گذشته با نقض یکجانبه تعهدات خود ذیل برجام از این توافق که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده بود خارج شد. 

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های گسترده، اعلام کرد در پی عدم تحقق وعده طرف‌های باقی‌مانده در برجام برای جبران خسارات ناشی از خروج آمریکا از این توافق، گام‌هایی را برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای برمی‌دارد.

برنامه جامع اقدام مشترک در دو بند، به صراحت عنوان کرده است که احیای تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق، به ایران این حق را اعطا می‌کند که اجرای بخشی یا تمام تعهدات خود ذیل برجام را متوقف کند. ایران در گام نخست، تعهد به سقف برجامی اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را تعلیق کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.