شرکت نفت دولتی آرامکوی عربستان، قیمت  نفت خود در تمام گریدها در بازارهای آسیایی و آمریکا را برای تحویل در ماه اکتبر کاهش داد.

این اقدام عربستان نشان می‌دهد که تقاضا برای نفت در بازار جهانی به خاطر شدت گرفتن شیوع کرونا طی ماه‌های آینده درگیر بحران خواهد بود.

شرکت آرامکو، قیمت نفت سبک عرب خود را برای تحویل در بازارهای آسیایی که اتفاقا بازار اصلی این نفت به شمار می‌رود بیش از میزان مورد انتظار کاهش داده است.

این شرکت همچنین قیمت نفت برای تحویل به مشتریان آمریکایی را هم پایین آورده است.

این شرکت برای نخستین بار از ماه ژوئن برای تحویل نفت سبک خود به بازارهای آسیایی تخفیف ارائه داده است.

این دومین ماه متوالی است که عربستان قیمت نفت خود در آسیا را کاهش داده و نخستین بار است که پالایشگاه‌های آمریکا در ۶ ماه گذشته شاهد کاهش قیمت نفت عربستان هستند.

آرامکو همچنین قصد دارد قیمت گذاری نفت خود برای تحویل به شمال غرب اروپا و حوزه مدیترانه را هم پایین بیاورد.

به خاطر شیوع ویروس کرونا که کشورهای جهان را مجبور کرد که محدودیت‌های جدی در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی اعمال کنند و از طرف دیگر کارمندان خانه نشین شده و تقاضا برای مسافرت‌های هوایی به شدت کاهش یابد تقاضا برای نفت در بازار جهانی طی سال جاری به شدت کاهش یافته است.

عربستان، روسیه و دیگر تولید کنندگان نفت اوپک پلاس، در ماه آوریل توافق کردند تا عرضه نفت خود را مجموعا ۱۰ میلیون بشکه  در روز کاهش دهند که معادل ۱۰ درصد عرضه به بازار بود.این اقدام با هدف تحریک قیمت از سوی تولید کنندگان انجام شد.

دلیل آنکه عربستان قیمت نفت خود را کاهش داده این است که شیوع ویروس کرونا همچنان در حال فشردن زانوی خود روی گردن تقاضای نفت در بازار جهانی است.

کاهش عرضه نفت از سوی تولید کنندگان از یکسو و بهبود تقاضای نفت در چین از سوی دیگر باعث شده تا شاهد افزایش قیمت نفت در بازار جهانی باشیم.

کار به جایی رسیده بود که در برهه‌ای از زمان قیمت نفت آمریکا به زیر صفر رسید.

علیرغم تمام تلاش‌های انجام شده برای بالا بردن قیمت نفت اما نسبت به پارسال قیمت نفت هنوز ۳۵ درصد پایین‌تر است.

در معاملات روز جمعه قیمت نفت برنت ۴۲.۶۶ دلار بود که بیشترین کاهش هفتگی را طی سه ماه گذشته داشته است و دلیل اصلی این کاهش تداوم رشد تعداد مبتلایان به کرونا در کشورهایی نظیر آمریکا و هند بوده است.

جیوانی استائونوو، کارشناس ارشد بازار نفت مؤسسه یوبی‌اس، می‌گوید آرامکو نسبت به اهمیت چین برای بازار جهانی نفت به خوبی آگاه است.

کاهش قیمت برای ماه اکتبر ممکن است به افزایش واردات نفت چین طی ماه‌های آینده کمک کند.

شرکت آرامکو قیمت نفت سبک خود برای تحویل در آسیا در ماه اکتبر را ۱.۴ دلار در هر بشکه کاهش داده و به ۵۰ سنت زیر قیمت گذاری منطقه‌ای رسانده است.

پیشتر انتظار می‌رفت که عربستان قیمت نفت خود را یک دلار پایین بیاورد و به ۱۰ سنت پایین‌تر از سطح قیمت منطقه برساند.

سعودی‌ها بین ماه‌های ژوئن تا آگوست قمیت نفت خود برای بازارهای آسیایی را افزایش داده بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.