وزارت دفاع آمریکا در گزارش جدیدی، ترکیه را به اعزام هزاران مزدور و شورشی سوری به لیبی برای جنگیدن به سود دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس (غرب لیبی) متهم کرده و مدعی است تداوم حضور این عناصر مسلح سوری نه تنها وضعیت امنیتی این کشور را وخیم‌تر می‌کند بلکه باعث ناراضی مردم لیبی نیز خواهد شد.

به نوشته وبگاه «میدل‌ایست آنلاین» بازرس کل وزارت دفاع آمریکا در گزارش جدید خود می‌گوید ترکیه حداقل پنج هزار «مزدور سوری» را - که قبلا علیه دولت سوریه با ترکیه همکاری می‌کردند - به لیبی اعزام کرده است.

پنتاگون همچنین بر خلاف ادعای ترکیه مبنی بر اینکه هیچ نیروی نظامی به لیبی اعزام نکرده، مدعی است آنکارا تا کنون چند صد خدمه نظامی از جمله مأموران عملیاتی و فنی برای گرداندن سامانه‌های پدافند هوایی خود که در غربی لیبی مستقر کرده، به این کشور اعزام نموده است.

در این گزارش همچنین ابراز نگرانی آمریکا از افزایش حضور «مزدوران روسی» که برای تشکیلات موسوم به «ارتش ملی لیبی» مستقر در طبرق می‌جنگند، مطرح شده است.

این در حالی است که وزرای دفاع ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی روز گذشته طی دیدار در آنکارا بر تداوم حضور نظامی ترکیه در این کشور و ارائه خدمات آموزشی و مستشاری به نیروهای طرابلس توافق کرند.

به رغم اینکه دولت وفاق ملی لیبی در سال ۲۰۱۵ بر اساس توافق و زیر نظر سازمان ملل تشکیل شده، نیروهای ژنرال خلیفه حفتر که مورد حمایت پارلمان دولت طبرق است، این دولت را به رسمیت نمی‌شناسند و از ۱۵ فروردین ۱۳۹۸، عملیاتی را با هدف اشغال شهر طرابلس آغاز کردند. دولت وفاق حمایت ترکیه و قطر و خلیفه حفتر نیز از پشتیبانی مصر و امارات بهره می‌برد.

پیش از این، دولت وفاق ملی لیبی در بیانیه‌‌ای اعلام کرد، این دولت به تمام نیروهای خود دستور آتش‌بس فوری و توقف درگیری‌ها داده است.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.