سیاوش وزیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه در خصوص بیماری کووید ۱۹، اظهار داشت: با گذشت ۶ ماه از شیوع این ویروس در کشور نزدیک به ۲۱ هزار نفر از هموطنانانمان جان خود را از دست داده‌اند که این کشتار وسیع نشان دهنده یک جنگ تمام عیار است که نباید به راحتی از آن گذشت.

وی خط قرمز این ویروس را پرهیز از حضور در ازدحامات و ارتباطات وسیع اجتماعی عنوان کرد و افزود: هر چه به صورت جدی پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود وسعت آن در جامعه کاهش می‌یابد و با کاهش آمار بستری‌ها و فوتی‌ها به آرامشی می‌رسیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در پی هفته‌ها و ماه‌های آینده با توجه به فرا رسیدن فصل سرما، بیماری‌های آنفولانزا هم شروع می‌شود که در لحظه افتراق آن‌ از کوید ۱۹ مشکل است؛ با شرح حال و معاینات فیزکی قابل تشخیص نیست باید حتما از تست‌های تشخیصی قطعی همچون تست پی.سی.آر و یا تصویربرداری با سی.تی.اسکن است.

وی در خصوص تزریق واکسن آنفولانزا، گفت:  این واکسن، واکسنی غیرفعال و بی‌خطر است و برای همه انسان‌ها بعد از ۶ ماهگی قابلیت تزریق را دارد در برخی از کشورها که قابلیت تولید را دارند سالیانه این واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

وزیری بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا را نیمه دوم شهریورماه اعلام کرد و ادامه داد: در کشور ما براساس دستورالعمل‌ها باید جمعیت‌های پرخطر بزنند، افراد بالای ۵۰ سال، بیماران سرطانی، آسم، بیماری مزمن قلبی، زنان باردار و... می‌توانند آن را تزریق کنند.

رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه (مخصوص بیماران کرونایی) خاطرنشان کرد: ۲۵۰ هزار دوز از این واکسن به عنوان سهمیه برای استان پیش‌بینی شده اگر تحویل دهند افرادی که بسیار در معرض خطر هستند نگران نباشند به سهولت واکسن را دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: کسانی که آلرژی فصلی دارند استعداد ابتلا به بیماری‌های ویروسی در آن‌ها بیشتر است و  هنگام ابتلا دیرتر خوب می‌شوند و پاسخ به درمان کمتری دارند بهتر است واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

وزیری در رابطه به آخرین دستاوردهای حاصل شده برای تولید واکسن کووید ۱۹، گفت: کشورهای متعددی واکسن را تولید کردند ولی تا به امروز واکسنی که مجوز سازمان بهداشت جهانی برای استفاده عام  راگرفته باشد، معرفی نشده باید مجوز ابلاغ شود، بنابراین تولیدات در مرحله کارآزمایی است.

وی ستاد ملی کرونا را به‌عنوان تصمیم‌گیرنده برای بازگشایی مدارس معرفی کرد و افزود: ستاد استانی تنها قرمز، زرد و سفید بودن مناطق را اعلام می‌کند که براساس آن با آموزش و پرورش تصمیم برای نحوه آموزش (حضوری یا مجازی) گرفته می‌شود.

وی در پایان از مردم درخواست کرد برای قطع زنجیره بیشتر کرونا ویروس فعلا مسافرت‌ها را کنار بگذارند، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و علاوه بر شست‌وشوی مکرر دست‌ها استفاده از ماسک را به عنوان یک فرهنگ احترام به دیگران فراموش نکنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.