رضا شیوا در خصوص  روش جدید برای قیمت گذاری خودرو، گفت: برای اینکه قیمت کالای جدیدی را به دست بیاوریم، باید قیمت کالای مشابه آن را که هم در داخل کشور و در خارج کشور است، محاسبه کنیم به طور مثال یک تیم گروهی تخصصی برای قیمت گذاری تشکیل می دهیم که در گروه ما ۸ نفر متخصص از قسمت‌های مختلف درگیر خودرو بودند؛ مشخصات خودرو به این کارشناسان داده می شود و آن‌ها بدون اینکه با هم در تماس باشند، مشخصات را بررسی می‌کنند و در نهایت قیمت خودرو را اعلام می‌کنند.

او بیان کرد: بعد از آن، از خود خودروساز هم قیمت اظهاری را می‌گیریم که به طور مثال این خودرو برای شما چه میزان تمام شده است و خودروساز معمولاً به قیمت کاست پلاس قیمت گذاری می‌کند و برای ما قیمت نهایی را می‌فرستد.

رئیس شورای رقابت بیان کرد: در نهایت اینگونه می‌شود که قیمت اظهاری شرکت ایران خودرو پس از تایید بازرس و حسابرس قانونی شرکت محاسبه می شود، یعنی تمام آن اقلامی که در خودرو مورد استفاده قرار گرفته است، باید حسابرس و بازرس قانونی تایید کند و بعد هزینه‌های مالی غیر مرتبط با تولید باید حذف شود و هزینه‌های مالی مرتبط حداکثر ۵ درصد و همچنین سود حداکثر ۷ درصد را باید از بهره وری دو و نیم درصد کسر کرد.

این مقام مسئول تشریح کرد: جالب است زمانی که این فرمول مترادف و مصادف با قیمت‌هایی که از طریق کارشناسان اعلام کردند بعد همان روش سقف قیمتی خواهد بود. پس از آن، از سال های آینده این روش سقف قیمتی ما خواهد بود چون دوره های بعد یا همان سه ماه یکبار می‌توانند با توجه به تورم بخشی هر خودرو که از بانک مرکزی می‌گیرند، می‌توانند تغییر قیمت دهند البته اگر تورمی در طی هر سه ماه بوده باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.