به اعتقاد محققان آمریکاییپس از تولید انبوه، هزینه انجام هر آزمایش کمتر از ۷۰ سنت خواهد بود که بسیار مقرون به صرفه‌تر از آزمایشات کنونی است.

به گزارش پایگاه خبری ساینس، نیاز شدید به نظارت دقیق و تشخیص سریع بیماری کووید ۱۹ برای مقابله با شیوع آن، به یک چالش جدی بدل شده است و در حال حاضر روش‌های مولکولی مختلفی برای تشخیص بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما هریک از این روش‌ها دارای محدودیت‌هایی هستند که موجب افزایش زمان تشخیص، هزینه یا نیاز به تجهیزات خاص می‌شوند. فقدان یک راهکار تشخیص مولکولی سریع و دقیق موجب تاخیر در واکنش عمومی نسبت به تهدیدهای ویروسی شده است.

در این تحقیقات، محققان آمریکایی با استفاده از یک فناوری مبتنی بر CRISPR که در سال‌های اخیر برای ویرایش ژن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، توانستند یک آزمایش تشخیصی جدید موسوم به CRISPR-COVID را برای کووید ۱۹ توسعه دهند.

این آزمایش قادر است ویروس عامل بیماری را با حساسیت بالای و تنها در مدت ۴۰ دقیقه شناسایی کند. به اعتقاد محققان پس از تولید انبوه، هزینه انجام هر آزمایش کمتر از ۷۰ سنت خواهد بود که بسیار مقرون‌به صرفه‌تر از آزمایشات کنونی است.

به گفته محققان، این آزمایش از یک فرایند تشخیصی هم‌دما برای شناسایی ویروس با دقتی بهره می‌برد که امکان تشخیص حتی یک نسخه از ویروس را فراهم می‌کند و نیازی به استفاده از چرخه‌های دمایی و فناوری‌های پیشرفته ندارد.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸)  به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، تاکنون  ۲۴ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۱۲۸  نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند،   ۱۷ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۲۷۳ نفر بهبود یافته‌اند و  ۸۳۶ هزار و  ۳۲۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

دانشمندان بسیاری در سراسر جهان به دنبال ساخت واکسن این پاندمی هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PLOS Pathogens  منتشر شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.