چین مدت زیادی است که فعالیت‌های نظارتی آمریکا را محکوم کرده، در حالی ایالات متحده نیز از رهگیری‌های "ناایمن" هواپیماهای چینی شکایت دارد. در حالی که چنین مأموریت‌هایی مرتباً اتفاق می‌افتد، صحبت علنی درباره آن‌ها از سوی چین، غیرمعمول است.

وزارت دفاع چین اعلام کرد که هواپیمای یو-۲ آمریکا بدون اجازه در محدوده پرواز ممنوع در منطقه نظامی شمالی و جایی که پنج تمرین نظامی زنده در حال انجام بودند، به پرواز درآمده و "به طور جدی در فعالیت‌های تمرینی معمول، دخالت کرده است".

وزارت دفاع چین افزود، اقدام آمریکا به آسانی می‌توانست باعث سوء‌برداشت، قضاوت اشتباه یا یک "حادثه پیش‌بینی‌ نشده" شود.

این وزارت‌خانه اعلام کرد: اقدام آمریکا یک تحریک عریان بود و چین قاطعانه با آن مخالف است و در همین راستا اعتراضات شدید خود را نسبت به طرف آمریکایی ابراز کرده است.

ارتش آمریکا نیز در بیانیه‌ای اظهار کرد، پرواز هواپیمای یو-۲ در منطقه هند و اقیانوسیه بوده و بر مبنای "قوانین و مقررات پذیرفته شده بین‌المللی حاکم بر پروازهای هواپیماها"، انجام شده است.

در بیانیه ارتش آمریکا آمده است: پرسنل نیروی هوایی اقیانوسیه به پرواز در هر جایی که قانون بین‌المللی اجازه دهد، و با زمان و سرعتی که ما انتخاب کنیم، ادامه خواهند داد.

هواپیمای یو-۲ می‌تواند تا ارتفاع بیش از ۷۰ هزار پا پرواز کرده و از دور، فعالیت شناسایی انجام دهد و ضرورتاً نیازی به وارد شدن به منطقه پرواز ممنوع ندارد.

در حالی که چین اطلاع دقیقی از محل این واقعه نداده، این کشور در حال حاضر تمرینات خود را در دریای "بوهای" انجام می‌دهد و تمرینات دیگری هم در دریای زرد و دریای چین چنوبی در حال اجرا هستند.

وزارت دفاع چین اظهار کرده است: چین از طرف آمریکایی می‌خواهد فوراً از این نوع رفتارهای تحریک‌آمیز دست بردارد و برای حفاظت از صلح و ثبات در منطقه، گام‌های واقعی بردارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.